Hyppää pääsisältöön
Etusivu

Kirjaudu ulos

Kirjautuminen

  • Pyydä uutta salasanaa
  • en
  • fi
  • Meriteollisuus ry
    • Toimiala
    • Hallitus
    • SEA Europe edustaa meriteollisuutta Euroopassa
    • Meriteollisuus ryn julkaisut
    • Meriteollisuuden projektinhallinta -koulutuspaketti
      • 1. Moduuli
      • 2. Moduuli
      • 3. Moduuli
      • 4. Moduuli
      • 5. Moduuli
  • Jäsenet
    • Jäseneksi liittyminen
    • Jäsenmaksut
    • Jäsenten esittelyvideoita
      • ABB
      • Aker Arctic
      • Alfa Laval
      • Antti-Teollisuus Marine
      • Arctech
      • Atexor
      • Elomatic
      • Evac
      • Furuno Finland
      • Gadlab Engineering
      • Jukova Corporation Oy
      • Saint-Gobain Finland Oy, ISOVER
      • Kemppi
      • KONE Hissit Oy
      • Lamor
      • Lautex
      • Machine Technology Center Turku
      • Marioff
      • Merima
      • Mesekon
      • Norsepower
      • Onninen
      • Paroc
      • Promeco
      • R & M Group
      • Technip
      • The Switch
      • Uudenkaupungin Työvene
      • Wiima Logistics
      • Wärtsilä
    • Jäsensivut
  • Tekemisen maininki
    • Meriteollisuuden työpaikat
    • Meriteollisuuden opiskelupaikat
      • Ammattiopisto
      • Ammattikorkeakoulu
      • Ylempi amk
      • Yliopisto
    • MyTech
    • FITech
  • T & K
    • Rahoitusta kehitykseen
      • Business Finland
      • EU -rahoitus
    • Strateginen tutkimusagenda 2017-2025
    • T&K toimijat
    • Projektit & Ohjelmat
    • Meriteollisuuden saavutuksia
      • Azipod-ruoripotkurijärjestelmä
      • Sumusammutusjärjestelmä
      • Vinomurtaja Baltika
      • Intelligent IT solutions from Finland
    • Meriteollisuus ry:n hankkeet
      • SUSTIS II
      • Meriklusteriprojekti
      • Päättyneet hankkeet
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Messut
  • Markkinat
    • Markkinatiedon lähteitä
    • SEA Europen julkaisut
    • Teemakohtaisia raportteja
      • Markkina-alueet
      • Yleiskatsaukset
      • Arktinen ja offshore
      • Blue Growth
      • Digitalisaatio
      • Elinkaari- ja palveluliiketoiminta
      • Risteilijät ja autolautat
      • Vastuullisuus
      • Ympäristö ja energia
      • Satamien ja meriliikenteen sähköistyminen
  • ResponSea
    • Yritysten sitoumukset
    • Aineisto
  • Yhteystiedot

Meriteollisuus ry:n sääntö- ja suunnittelutyöryhmän edustus tutustui Traficomin IMO-toimintaan

Meriteollisuus ry:n sääntö- ja suunnittelutyöryhmän Tero Tamminen (ABB Oy) ja Petri Pennanen (Napa Shipping Solutions) tutustuivat Traficomin toimintaan kansainvälisessä merenkulun sääntelyssä. Traficomin Marko Rahikainen esitteli IMO:n (International Maritime Organisation) toimintaa ja Traficomin roolia IMO:ssa. Traficomista Marko Rahikainen on osallistunut IMO:n MSC-komiteaan ja Mirja Ikonen MEPC-komiteaan. Komiteoiden käsittelemät asiat valmistellaan alakomiteoissa ja niiden kirjeenvaihtotyöryhmissä.

Komiteat ovat tärkeässä roolissa IMO:ssa, koska vain niiden kautta voi tuoda esityksiä ja ehdotuksia. Ehdotusten on oltava selkeitä ja ytimekkäitä menestyäkseen, ja käytännössä omille asioille on löydettävä ja sovittava kannatus etukäteen. Komiteoissa ei yleensä äänestetä, vaan ehdotuksia muokataan suppeammiksi siten, että ne sopivat kaikille edustajille. 

Meriteollisuuden jäsenyrityksillä mahdollisuus vaikuttaa IMO:n sääntelyyn

Meriteollisuus ry:n jäsenyrityksiä kehotetaan perehtymään IMO:n Strategic Plan -dokumenttiin ja tutustumaan itseään kiinnostaviin aiheisiin. Traficom järjestää kaikille avoimia valmistelukokousia aiheiden tiimoilta ja näissä kokouksissa valmistellaan Suomen kanta. Lopullinen kanta vahvistetaan liikenne- ja viestintäministeriössä. 

Parhain aika tuoda asioita esille IMO:a varten on kevät, jotta asia on mahdollista saada IMO:n marraskuun kokoukseen. Marraskuun kokouksia järjestetään joka toinen vuosi.

Yrityksille tärkeissä asioissa on mahdollista osallistua IMO:n kokouksiin neuvonantajana tai tarkkailijana Suomen delegaatiossa, jonka Traficom kokoaa. Tämän lisäksi kehotetaan ottamaan tärkeissä asioissa suoraan yhteyttä liikenne- ja viestintäministeriöön, josta asia ohjataan Traficomille hoidettavaksi. Suomen oman ehdotuksen laatiminen IMO:lle on iso kokonaisuus, johon vaaditaan lupa ministeriöltä. IMO:ssa toimiessaan Traficom pyrkii olemaan neutraali eikä vastustamaan ehdotuksia perusteitta, mikäli asia ei ole Suomelle tärkeä. 

Ajankohtaiset

  • Uutiset
  • Tapahtumat
  • Teknologiateollisuus
  • Tietosuojalauseke