Sähkö meriliikenteen seuraava harppaus dieselin jälkeen
Satamien ja meriliikenteen sähköistyminen, Vaasa 17.2.2016
Meriliikenteen sähköistyminen on seuraava suuri teknologinen harppaus dieseliin siirtymisen jälkeen. Sähköistyminen luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia energiateknologia- ja palveluyrityksille, muuttaa satamien infrastruktuuria ja kytkee satamat kiinteämmin osaksi älykkäitä sähköverkkoja. Sähköistyminen lisää myös satamanseutujen viihtyvyyttä ja kasvattaa satama-alueiden arvoa.
Meriteollisuus ry:n ja Tekesin Vaasassa 17.2.2016 pidetty sähköistymistyöpaja keräsi täyden salin yrityksiä ja tutkijoita. Tavoitteena Meriteollisuus ry:llä ja Tekesillä on edistää satamien ja meriliikenteen sähköistymispilotteja ja niiden luomia liiketoimintamahdollisuuksia. Sähköistyminen toivotaan synnyttävän ympärilleen liiketoimintaekosysteemin ja pilotointihankkeita.
Sähköistyminen voi tarkoittaa alusten akkukäyttöisyyttä, hybridisaatiota, maasähkön käyttöönottoa satamissa, sähköisten satamakoneiden käyttöönottoa sekä sähkön varastointia ja sataman liittymistä älykkäisiin sähköverkkoihin.
Meriliikenteen sähköistymisen ajurit ovat kustannustehokkuus, vähäpäästöisyys ja turvallisuus. Energianhallintajärjestelmien ja akkuteknologian kehittyminen vaikuttaa lainsäädännön lisäksi vahvasti sähköistymisen vauhtiin. Satamien sähköistymistä ohjaavat varustamojen tarpeet sekä energiansäästö ja ympäristönsuojelu. Asiakastarpeissa korostuvat tarve kokonaisratkaisuun, joka on kustannustehokas, turvallinen ja luotettavaksi todistettu.
Tilaisuus tarjosi asiantuntijoille mahdollisuuden verkostoitua ja keskustella hankeaihioistaan sekä hankkia partnereita. Kehitystyö on jo käynnistynyt mutta myös uusia projekti-ideoita esitettiin. Sähköistyminen tarjoaa myös hyvät mahdollisuudet EU-rahoitukseen. Kansainvälisten EU-projektien suunnittelussa on huomioitava, että niiden perusteltava minkä lisä-arvon ne tuovat koko EU:n piirissä. EU-rahoittajille on myös tärkeää näyttää mitä vaikuttavuutta syntyy mm. sosiaalisten- ja ympäristötekijöiden kautta. Tapahtuman osallistujien kautta voi saada tietoa mahdollisista yhteistyöhankkeista Teknologian kehitys on jo pitkällä ja seuraava tarpeellinen askel on sen pilotointi laivaprojekteissa ja satamissa. Esimerkiksi Vaasan Midway Alignment –lauttaprojekti tai tulevaisuudessa uusittavat saaristolautat nähdään suurena mahdollisuutena aiheen pilotointiin. Lisäksi innovatiivisten hankintojen avulla voitaisiin tulevaisuudessa synnyttää meriliikenteen uusien energiaratkaisuiden edelläkävijämarkkinoita. Julkisten hankintojen roolia ja mahdollisuuksia työstetään seuraavassa työpajassa 19.5.2016 Turun Navigate messuilla.