RMC
Uutinen

RMC:n telakalla rakennettu matkustaja-autolautta Aurora Botnia kastetaan tänään Vaasassa

Rauma Marine Constructionsin toista uudisrakennusprojektia, Aurora Botniaa, juhlistetaan Vaasassa tänään 25. elokuuta. Alus saapuu Vaasaan noin kello 12. Kello 15 alkavassa tilaisuudessa alus kastetaan, jolloin se saa virallisesti nimensä. Maailman ympäristöystävällisin matkustaja-autolautta aloittaa päivittäisen liikennöinnin Vaasan ja Uumajan välisellä reitillä lähipäivinä.

Matkustaja-autolautta Aurora Botnian rakennustyöt käynnistyivät juhlallisin aloitusseremonioin vuoden 2019 syyskuussa. Seuraava merkittävä virstanpylväs saavutettiin helmikuussa 2020, kun aluksen köli laskettiin. Vesillelaskua juhlittiin vuoden 2020 syyskuussa vuosi rakennustöiden aloittamisen jälkeen, ja vuoden 2021 kesäkuussa alus pääsi ensi kerran merelle.

Tänään 25. elokuuta päästään juhlimaan Aurora Botnian kastamista Wasalinen kotikaupungissa Vaasassa. Juhlatilaisuuteen alus saapuu noin kello 12 suoraan toiselta merikoeajoltaan.

Kahden vuoden, 120 miljoonan ja työllistämisvaikutukseltaan noin 800 henkilötyövuoden projekti on ollut erityinen sekä RMC:lle että Wasalinelle.

”On ollut äärimmäisen hienoa päästä rakentamaan näin hienoa ja maailmanlaajuisesti ainutlaatuista alusta. Haluan kiittää tilaajaa erinomaisesta yhteistyöstä, jonka ansiosta olemme yhdessä pystyneet viemään projektin menestyksekkäästi maaliin erittäin haastavista olosuhteista huolimatta”, sanoo Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

”Haluan kiittää kaikkia jotka ovat olleet mukana tässä projektissa, erityisesti varustamon henkilökuntaa, joka on tehnyt tämän mahdolliseksi. Näemme nyt tulosta vuosien työstä ja olemme yhdessä todistamassa historiallista päivää, kun liikenteeseen tulee laiva, joka on suunniteltu Merenkurkkuun. Kotimaisuusaste on yli 80 prosenttia ja alus on maailman ympäristöystävällisin matkustajalaiva”, kertoo Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

Maailman ympäristöystävällisin matkustaja-autolautta

Aurora Botnia on varustettu uusimmalla ympäristöteknologialla. Alus on merkittävästi nykyvaatimuksia ympäristöystävällisempi, minkä myötä se täyttää ensimmäisenä matkustaja-autolauttana maailmassa Clean Design -luokkamerkin kriteerit.

Aurora Botnia pystyy hoitamaan liikenteen satamiin sähköllä, mikä vähentää sekä päästöjä että syntyvää melua. Aluksen rikki-, typpi- ja hiilidioksidipäästöjä vähentävät muun muassa pääkoneet, jotka toimivat ensisijaisesti nesteytetyllä maakaasulla eli LNG:llä.

Aluksen suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota tulevaisuuden polttoaineisiin. Aurora Botnia kykenee hyödyntämään polttoaineenaan myös biokaasua, jota pidetään yhtenä lähitulevaisuuden realistisimmista vaihtoehtoisista polttoaineista.

”Sekä tilaajan että ympäristön kannalta on ensiarvoisen tärkeää rakentaa laivoja, jotka kestävät aikaa. Tänään rakennettavien laivojen on kyettävä liikennöimään myös kymmenien vuosien kuluttua ilman massiivisia muutostöitä tai pahimmillaan romuttamista. Aurora Botnian biokaasuvalmius on yksi tapa vastata tähän haasteeseen”, kertoo Heinimaa.

Neitsytmatkalleen alus lähtee lauantaina 28. elokuuta.

Aurora Botnia lyhyesti:

Pituus:                   150 m
Leveys:                  26 m
Syväys:                   6,1 m
Bruttovetoisuus:  24 300
Nopeus:                 20 kn
Kaistametrit:         1 500
Matkustajat:          800
Hytit:                      68

Kuva: Aurora Botnia lähdössä RMC:n telakalta kohti Vaasaa. Kuvaajana RMC/Antti Lehto.

Lue alkuperäinen tiedote täällä

Katso Ylen tallenne tilaisuudesta täällä