Aker arctic
Uutinen

Helsinki Shipyard on solminut Norilsk Nickelille rakennettavan uuden jäänmurtajan pääkoneita ja propulsiolaitteita koskevat sopimukset

Helsinki Shipyard Oy on menestyksekkäästi saanut päätökseen Nornickelin jäänmurtajan päälaitteiden hankinnat. Sopimus jäänmurtajasta solmittiin Aker Arcticin kehittämälle jäänmurtajakonseptille viime vuonna. Aker Arctic on toteuttanut myös aluksen jäämallikokeet.

Norilsk Nickel ja Helsinki Shipyard Oy rakentavat uuden ympäristöystävällisen jäänmurtajan Norilsk Nickelin käyttöön. Aluksen tuleva toiminta-alue on Jeniseijoen ja Jeniseilahden alueella sekä Kara-merellä varmistamassa pääsyä Dudinkan merisatamaan niin omille kuin yhteistyökumppaneiden aluksille. Jäänmurtajan tehtävänä on tehdä Jeniseijoella ränniä Nornickelin Arctic Expressille (Arc7) sekä lisäksi hinata käytössä olevia Arc5 -luokan max. 20000 t DW rahtialuksia. Jäänmurtajan tuleva kotisatama on Murmansk.

Uuden aluksen konseptisuunnittelu on tehty yhteistyössä Aker Arctic Technology Oy:n kanssa. Suunnittelutyö etenee nyt suunnitellussa aikataulussa, sisältäen mm. mallikokeet, jotka ovat jo menestyksekkäästi takana. Projektin hankinnat sujuvat myös hyvin, ja sopimuksia on jo solmittu päälaitteista pääkoneiden ja propulsion osalta. Rakentaminen päästään aloittamaan vuoden 2022 aikana ja alus toimitetaan tilaajalleen talvikaudeksi 2025.

”Nornickelille on erittäin tärkeää saada uusi jäänmurtaja vuoden 2024 loppuun mennessä, koska se tuo kuljetuksiin lisäkapasiteettia, jota tarvitaan strategisten investointiprojektiemme, ja Norilskin kaupungin uudistussuunnitelmien täytäntöönpanoon. Ja olemme iloisia saadessamme ilmoittaa, että alus on LNG-käyttöinen, mikä on linjassa tämän päivän hiilipäästöjen rajoittamista koskevien ympäristötrendien kanssa, ja alus tulee olemaan jäänmurtajien LNG-käyttöinen pioneeri Koillisväylällä.” – kommentoi SVP Sergey Dubovitskiy Norilsk Nickeliltä.

Uudessa jäänmurtajassa on integroitu diesel-sähköinen kaksipolttoainekoneisto, joka voi käyttää polttoaineenaan sekä LNG:tä että vähärikkistä dieselöljyä hyvällä energiatehokkuudella ja vähäisin päästöin. Alus rakennetaan Venäjän Merirekisterin (RMRS) jääluokkaan Icebreaker 8 ja se kykenee murtamaan 2 m paksua lumipeitteistä jäätä operoidessaan keula tai perä edellä. Aluksella on myös valmiudet lastikuljetuksiin sekä helikopteritoimintaan.

Uuden jäänmurtajan suunnittelu ja rakentaminen ovat jälleen yksi osoitus Helsingin telakan ja Aker Arcticin sekä koko suomalaisen meriteollisuusverkoston vahvuuksista johtavana jäänmurtajien rakentajana. Tilauksen työllistävä vaikutus telakalla ja meriteollisuusverkostossa on noin 2100 henkilötyövuotta. Sopimus on merkittävä Helsingin telakalle, ja se luo vakautta telakan tilauskantaan, joka kaupan jälkeen ulottuu vuoden 2024 loppuun saakka.

Nyt tilattu jäänmurtaja on suurin ja tehokkain diesel-sähköinen jäänmurtaja, mitä Suomessa koskaan on rakennettu.

Kuva: Aker Arctic

Lue alkuperäinen tiedote tästä