Meyer Turku
Uutinen

Tim Meyer: Risteilymatkustaminen toipumassa koronasta – vähäpäästöisyys korostuu koronakurimuksen jälkeen

Meriteollisuus ry:n kevätkokous ja -seminaari järjestettiin keskiviikkona 12. toukokuuta. Meyer Turku Oy:n toimitusjohtaja Tim Meyer piti tilaisuudessa keynote-puheenvuoron laivanrakennuksen tilanteesta ja näkymistä.

Turun telakan osuus on 14 % maailman uusista risteilijöistä, mikä tarkoittaa yhteensä 6 laivaa. Tilaajina ovat amerikkalaiset Carnival Corporation ja Royal Caribbean Cruise Line. Tilauskirjoja on venytetty ja asiakkaita on tultu vastaan, jotta uusia aluksia ei työnnetä pysähtyneille markkinoille. 

– Olemme tietoisia ja valmistautuneita siihen, että tilaukset ovat vähäisempiä tulevina vuosina, kun risteilymatkustaminen vasta toipuu koronasta. Työskentelemme toki voittaaksemme tilauksia, Meyer sanoi.

Hänen mukaansa Turussa on opittu paljon siitä, miten rakennetaan koronaoloissa. Uuden kriisin tullessa valmius toimia on parempi. 

Kohti koronan jälkeistä maailmaa

Maailmalla risteilyaluksia tulee jatkuvasti lisää liikenteeseen. Tärkeällä Yhdysvaltain markkinalla alkaa myös näyttää siltä, että risteilyt voivat käynnistyä kesällä. Laivamatkoille on selvästi kysyntää.

– Kun risteilymatkustaminen tehdään oikein ja matkustajat rokotetaan tai testataan ennen laivaan astumista, sisällä on turvallista – jopa turvallisempaa kuin laivan ulkopuolella, Meyer painotti. 

Tulevaisuuden laivanrakennuksessa korostuvat hänen mukaansa automaation ja datan hyödyntäminen, innovaatiot ja uusien teknologioiden soveltaminen. Vähäpäästöisyys nousee keskeiseksi teemaksi koronan jälkeen. Meyer Turku aikoo vastata tähän uusien teknologioiden haasteeseen hyödyntämällä partnereita ja vahvistamalla jo entisestään vahvaa alihankkijaverkostoaan.

Millä Euroopan meriteollisuus nousuun?

Meyer kertoi, että Aasian ja erityisesti Kiinan osuus laivanrakennuksesta on kasvanut huomattavasti parin viime vuosikymmenen aikana, samalla kun laivoja rakennetaan yhä vähemmän Euroopassa.  

– Kiinan ja Korean valtiot tukevat telakkateollisuuttaan. 

Tim Meyer mainitsi meriteollisuusyhdistysten edunvalvontajärjestö Sea Europen EU-komission puheenjohtajalle Ursula von der Leyenille lähettämän kirjeen, jossa peräänkuulutettiin reiluja pelisääntöjä.

EU:n meriteollisuudelta puuttuvat tällä hetkellä ne kauppapolitiikan työkalut, joita on muilla EU:n teollisuuden aloilla, koska Aasiasta tilattuja laivoja ei varsinaisesti tuoda EU:hun. Asiasta on puhuttu pitkään, mutta ratkaisua ongelmaan ei ole kyetty saamaan aikaan.

 

Teksti: Antton Lounasheimo
Kuva: Meyer Turku

Voit lukea uutisen seminaarista tästä linkistä, sekä tutustua Tim Meyerin esitykseen tästä linkistä