Meriteollisuus ry:n julkaisut

Jäsenesite kansi

Finnish Marine Industries' Member Directory (2024)

Yhdistyksemme päivitetyssä jäsenesitteessä saat katsauksen kaikkien jäsentemme monipuoliseen osaamiseen ja tarjoamaan.

 

esite

Finnish solutions for the entire icebreaking value chain (2024)

Business Finlandin päivitetyssä esitteessä esiteltynä yli 30 johtavaa suomalaista yritystä, jotka kattavat jäänmurtajien koko arvoketjun mm. seuraavilta toimialoilta: suunnittelu, rakennus, operointi, tutkimus. 

 

Kuvituskuva

Tietopaketti meriteollisuuden rahoitus- ja tukimahdollisuuksista (2023)

Osana Kestävän meriteollisuuden kehittämisohjelmaa, työ- ja elinkeinoministeriö julkaisi tietopaketin meriteollisuuden kestävän kilpailukyvyn kehittämiseen tarjolla olevia kotimaisista ja kansainvälisistä rahoitus- ja tukimahdollisuuksista. Julkaisussa on tiivistetysti tietoa eri rahoitus- ja tukimahdollisuuksista sekä niiden soveltuvuudesta alan toimijoille. Lisäksi siinä on kerrottu saatavilla olevista kansainvälistymisrahoitusneuvonta- ja työvoiman saantia edistävistä palveluista, sekä meriteollisuuden toimijoiden kannalta keskeisistä kansallisista ja kansainvälisistä ohjelmista ja strategialinjauksista.

 

LCS

Maailman suurimpien ja loistokkaimpien risteilyalusten valmistajat (2020)

Esite "Luxury Cruise Ships from Finland" kertoo maailman suurimpien ja loistokkaimpien risteilyalusten valmistuksesta Suomessa. 

 

responsea

Meriteollisuus ry:n vastuullisuusesite (2020)

Vastuullisuusesitteessä kerromme ResponSea-toimialasitoumuksestamme sekä esittelemme tavoitteet, joilla rakennamme yhdessä kestävää merenkulkua tulevaisuuden maailmalle.

 

a&o

Arctic & Offshore (2020)

"Arctic & Offshore: Environmentally sound maritime technology from Finland" kertoo suomalaisten korkeatasoisesta arktisesta ja offshore-osaamisesta.

 

ICT

Smart Maritime Technology (2020)

Esimerkkejä älykkäistä suomalaisista ICT-ratkaisuista meriteollisuudessa.  

 

BF

Finnish Solutions for Safe and Clean Ships and Ports (2020)

Meriteollisuus ry ja Business Finland koostivat yhdessä digitaalisen esitteen alusten ja satamien puhtauteen sekä turvallisuuteen liittyvistä teknologioista ja tarjoamista. 

 

BF

Finnish solutions for smart ships (2020)

 

BF

Smart Ports and Maritime Logistics from Finland (2020)

Business Finland koosti yhteistyössä Meriteollisuus ry:n kanssa esitteen älykkäistä satamista ja merilogistiikasta. Esitteessä kuvataan, miten erilaisilla älykkäillä ja digitaalisilla ratkaisuilla voidaan kehittää satamien toimintaa ja tehokkuutta.

 

meriala

Meriala on tulevaisuutta -koulutusesite 2020

Esitteessä kerromme mm. merialan merkittävyydestä sekä esittelemme erilaisia vaihtoehtoja, miten voit kouluttautua alalle.

 

Monipuolinen meriala

Monipuolinen meriala (2024) 

Monipuolinen meriala -julkaisu on luotu Suomen meriklusterin yhteisvoimin. Julkaisu sisältää juttuja huoltovarmuudesta, meriteollisuudesta, merenkulkualan vastuullisuudesta ja innovaatioista, uratarinoista sekä vihreästä siirtymästä.

 

esite

Meriteollisuus pähkinänkuoressa (2021)

 

elomatic

Meriteollisuus ry - Ways to decarbonize shipping (2020)

Elomaticin Meriteollisuus ry:n toimeksiannosta tekemän ”Ways to decarbonize shipping” -selvityksen mukaan meriliikenteessä tarvitaan ennen kaikkea vaihtoehtoisia polttoaineita, jotta ilmastotavoitteisiin voidaan päästä.

 

SRA

Smart Maritime Technology Solutions

An Update: A Strategic research agenda for the Finnish Maritime Cluster 2017-2025. Tästä linkistä voit lukea julkaisun tiivistelmän.

 

historiikki

Kun rauta kelluu

Meriteollisuuden kokoomateos Kun rauta kelluu - Välähdyksiä suomalaisen meriteollisuuden vuosisadasta luo helppolukuisen katsauksen suomalaisen meriteollisuuden perustaan, laivanrakennukseen ja kertoo nykyaikaisen suomalaisen meriteollisuuden monipuolisuudesta. Teos on osa Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden virallista ohjelmaa.

 

grace

Laivanrakentajat kertovat Viking Gracen tekemisestä

Viking Linen Grace-alus valmistui ennätysajassa, vaikka laivassa oli aivan uutta tekniikkaa. LNG-kaasua ei ollut aikaisemmin käytetty polttoaineena nopearytmisessä matkustajaliikenteessä. LNG:n käyttö vaati monia muutoksia totuttuihin käytäntöihin. Esimerkiksi bunkraus eli tankkaus suoritetaan tunnin aikana toisesta aluksesta. Lisäksi laivassa on ratkaisuja, jotka lisäävät matkustajien viihtyvyyttä, kuten näköalapaikkojen lisääminen yläkansien ravintoloihin ja muutokset siirtymisessä autokannelta porrasaulaan. Grace-esite kertoo kymmenen yrityksen tarinan siitä, miten edistyksellinen laiva rakennettiin.