Vinomurtaja Baltika

Vinomurtaja Baltika

baltika

Kuva: Aker Arctic

Vinomurtaja “Baltika” murtaa jäätä sivuttain

Arctech Helsinki Shipyard rakensi vinomurtaja Baltikan Venäjän meri- ja jokikuljetusvirastolle. Arctechilla oli kumppaninaan venäläinen Yantar-telakka, joka valmisti aluksen lohkot. Lohkovarustelu, rungon koonti ja viimeistely tehtiin Helsingissä. Alus luovutettiin telakalta keväällä 2014.

Baltika on ensimmäinen laiva maailmassa, joka pystyy murtamaan jäätä vinottain. Vinomurtamisen etu on leveä väylä, jolloin pieni murtaja pystyy avaamaan väylää suurillekin aluksille. Lisäksi vinomurtaja pystyy liikkumaan  eteen- ja taaksepäin epäsymmetrisen runkomuotonsa ja edistyksellisen Steerpropin suunnitteleman ruoripotkurijärjestelmän ansiosta. Järjestelmässä on kolme ruoripotkuria, jotka kääntyvät 360 astetta.

Vinomurtaja Baltika on varusteltu myös pelastus- ja öljyntorjuntatehtäviin. Aluksen etukannella on selvästi erottuva helikopterikansi evakuointia varten. Aluksessa on myös uutta teknologiaa käyttävä, porvoolaisen Lamorin valmistama sisäänrakennettu öljynkeräysjärjestelmä.

Vinomurtajan poikkeuksellinen ideointi ja innovatiivisuutta vaatinut suunnittelutyö on tehty Suomessa. Aker Arcticin kehityksen tuloksena syntyi ARC 100 -konsepti, johon vinomurtaja perustuu. Baltikan operointialue on Suomenlahti.

Tekniset tiedot:

  • pituus 76,4 metriä
  • leveys 20,5 metriä
  • kokonaisteho 9 MW
  • propulsioteho 7,5 MW
  • jäänmurtokapasiteetti: murtaa vinottain kulkien 50 metriä leveää väylää 0,6 metriä paksussa jäässä, eteen- ja taaksepäin kulkien murtaa metrin vahvuista jäätä
  • miehistö 24 henkeä
  • nopeus avovedessä 14 solmua, jäissä 3 solmua
  • luovutus telakalta keväällä 2014

 

Lue lisää Baltikasta Aker Arcticin tai Helsinki Shipyardin sivuilla.