Azipod-ruoripotkurijärjestelmä
Azipod® -ruoripotkurijärjestelmä on hyvä esimerkki suomalaisesta innovoinnista ja laitetoimittajan, telakan ja laivan käyttäjän yhteistyöstä kehitettäessä uusia ja parempia ratkaisuja markkinoille. 1980-luvun lopussa ABB, Helsingin telakka ja silloinen Merenkulkulaitos ideoivat ruoripotkurilaitetta, jossa sähkömoottori on laivan ulkopuolella suoraan pyörittämässä potkuria. Järjestelmällä uskottiin saatavan parempi jäänmurtokyky.
Yhdessä päätettiin tehdä laitteesta prototyyppi, joka asennettiin väyläalus Seiliin vuonna 1990. Prototyyppi osoittautui menestykseksi, joten telakka ja ABB jatkoivat yhdessä kehitystyötä kaupallisen tuotteen aikaansaamiseksi. Pian saatiin muutamia tilauksia ja 1995 ensimmäiset kaupat matkustajaristeilijöihin, joista onkin tullut toinen suuri markkina jäänmurtajien ja jäissä kulkevien rahtilaivojen lisäksi. Azipod-propulsiosta tuli ABB:n tuote ja ABB on panostanut sen tuotekehitykseen, markkinointiin ja valmistukseen. Perinteisen Azipod-potkurilaitteen rinnalle kehitettiin pienitehoisempi ja tekniikaltaan yksinkertaisempi Compact Azipod.
Azipod-propulsio soveltuu moniin laivatyyppeihin. Matkustajaristeilijöissä ja korkean jääluokan aluksissa Azipod-propulsio on nykyisin yleisin potkurikäyttöjärjestelmä. Näiden lisäksi järjestelmää käytetään eri tyyppisissä lautoissa, offshore-aluksissa, loistojahdeissa, tutkimuslaivoissa ja monissa muissa laivatyypeissä. ABB valmistaa suuren teholuokan Azipod-potkuriyksiköitä Helsingin Vuosaaressa ja kokoonpanee kääntöjärjestelmiä vuoden 2015 alusta lähtien Haminassa. Alle 5 MW yksiköt rakennetaan Shanghaissa Kiinassa. Kaikkien potkurilaitteiden tuotekehitystoiminta on Helsingissä.
Azipod-potkurijärjestelmän tärkeimmät edut ovat polttoainesäästö, ympäristöystävällisyys, ohjailtavuus, tilansäästö, pienempi tärinä- ja äänitaso sekä erityisesti jäissä kulkevissa aluksissa lyömätön suorituskyky. Telakalle järjestelmä tarjoaa yksinkertaisemman laivanrakennusprosessin.
Vuonna 2021 ABB Azipod®-ruoripotkurijärjestelmälle myönnettiin Suomalainen insinöörityöpalkinto (Uutinen).
Lue lisää Azipod-propulsiosta täällä.
Kuva: ABB Oy