Aker Arctic suunnittelee jäänmurtajia Venäjälle

Aker Arctic Technology Oy ja Vyborg Shipyard JSC ovat solmineet suunnittelu- ja lisenssisopimuksen kahden arktisen jäänmurtajan rakentamiseksi. Jäänmurtajat, joiden tyyppi on Aker ARC 130 A, tulevat toimimaan Gazprom Neftin uuden Novy Portin öljyterminaalin jäänmurtajina Obinlahdella, Venäjän arktikassa.

Uudet jäänmurtajat on kehitetty edelleen Aker ARC 130 -konseptista, joka suunniteltiin Liikennevirastolle Suomen uudeksi jäänmurtajaksi. Laivassa on kolme kääntyvää potkurilaitetta, joista yksi on laivan keulassa ja kaksi perässä. Tämä järjestely takaa alukselle erinomaisen toimintakyvyn ja ohjailtavuuden hyvin vaikeissakin jääolosuhteissa. Uusi Aker ARC 130 A -tyypin murtaja, joka on pituudeltaan ja koneteholtaan suurempi kuin aiemmin kehitetty kotimainen murtaja, tulee arktiseen jääluokkaan. Laivalla on kyky murtaa yli 2 metrin paksuista jäätä jonka päällä on 30 senttimetriä lunta, ja tähän se kykenee sekä eteenpäin että taaksepäin ajaen.

Aker ARC 130 A -tyyppisen murtajan pituus on 122 metriä, leveys 25 metriä ja suunniteltu syväys 8 metriä. Laivassa on dieselsähköinen voimalaitos ja kolmen potkurilaitteen yhteenlaskettu akseliteho on 21,5 megawattia. Laivat luokittaa Venäjän Merirekisteri (Russian Maritime Register of Shipping, RMRS) ja niiden jääluokka tulee olemaan Icebreaker8.

Uusi murtajatyyppi edustaa uusinta jäänmurtotekniikkaa, jonka Aker Arctic on kehittänyt nyt myös sovellettavaksi arktisen jääluokan laivoihin. Se on myös esimerkki alan huippuosaamisesta Suomessa. Laivat rakentava Viipurin telakka on kokenut arktisten alusten ja offshore-ratkaisujen rakentaja ja tämä sopimus edelleen vahvistaa telakan asemaa modernien jäätämurtavien laivojen rakentajana.