Aker Arcticilta ja Deltamarinilta arktinen tankkerikonsepti

Aker Arctic Technology Oy ja Deltamarin Oy ovat yhdessä kehittäneet modernin arktisille alueille soveltuvan Aframax-kokoluokan tankkerikonseptin, jonka suunnittelussa on erityisesti keskitytty turvalliseen ja taloudelliseen operointiin. Konseptin kehityksessä yhdistyvät Deltamarinin asiantuntemus kustannus- ja energiatehokkaiden rahtialusten suunnittelussa ja Aker Arcticin vahva osaaminen arktisten alusten suunnittelussa. Sen lisäksi, että alus on jäävahvistettu ja sisältää monia muita moderneja ominaisuuksia, se on kustannustehokas ja luotettava sekä avovedessä että jäissä operoitaessa.

Arktinen Aframax-säiliöalus on tarkoitettu raakaöljyn ja öljytuotteiden kuljetukseen. Alus on vahvistettu jääluokkatasolle PC5 (Polar Code 5, vastaa Venäjän Maritime Register of Shippingin luokkaa ARC6) ja pystyy etenemään yli metrin paksuisessa kiintojäässä. Alus voi operoida Koillisväylällä kesän navigointikaudella pidempään ja turvallisemmin kuin nykyiset alukset ja jäänmurtajan avustamana jopa talviaikaan. Talvikuukausina alusta voidaan hyödyntää muilla subarktisilla merialueilla, kuten Itämerellä tai Sakhalinin alueella. Deltamarinin kokemusta satojen kustannustehokkaiden rahtialuksen suunnittelussa on hyödynnetty tässä tankkerissa erityisesti minimoimalla uudisrakennus- ja käyttökustannukset.

Aker Arcticin projektipäällikkö Riku Kiili ja Deltamarinin laivasuunnittelun johtaja Markku Miinala ovat innoissaan yhteistyöstä, joka tuo yhteen molempien yhtiöiden parhaan osaamisen. "Aluksella pystytään murtamaan jäätä ja operoimaan avovedessä mahdollisimman tehokkaasti. Samanaikaisesti tuoreimmat energiatehokkaat ominaisuudet täyttävät Polar Code -vaatimukset. Tämä ainutlaatuinen yhdistelmä mahdollistaa edullisen rakentamisen ja parantaa kuljetusten taloudellisuutta kustannustehokkaalla operoinnilla. Designia voidaan myös hienosäätää asiakkaan toiveiden mukaan", kuvaavat Kiili ja Miinala.

Aluksen keulan ja rungon muodossa on haettu parasta mahdollista tasapainoa avovesisuorituskyvyn ja jäänmurtokyvyn välillä. Erityisesti rungon vahvistaminen parantaa turvallista toimintaa arktisilla vesillä. Runko on varustettu jääkuorman monitorointijärjestelmällä, joka mittaa jään kuormat rungosta, tarjoten näin online-tukea päällystölle turvallisten päätösten tekemiseen. Järjestelmä hyödyttää myös aluksen omistajaa pitkällä aikavälillä; hän voi analysoida tietoja ja luoda ohjeet optimaalista operointia varten. Tavoite konseptisuunnittelun kaikilla osa-alueilla on ollut luoda alus, joka pystyy operoimaan todella kylmässä ilmastossa.

Erityistä huomiota on kiinnitetty aluksen komentosiltaan, jonka suunnittelussa käytettiin uutta Aker Arctic ARC Bridge Konseptia. Näkyvyys sillalta on erinomainen kaikkiin suuntiin ja ergonomia on hyvä sisältäen esteettömän pääsyn kaikille ohjailupaikoille.