Arctech Helsinki Shipyard aloitti Suomen uuden jäänmurtajan rungonkoonnin

Suomen Liikenneviraston tilaaman jäänmurtajan rakentaminen käynnistyi 4.3.2015 telakan 150-vuotisjuhlien kunniaksi Arctech Helsinki Shipyardilla. Laivan ensimmäinen lohko laskettiin rakennusaltaan pohjalle perinteiden mukaisesti juhlallisin menoin.

Helsingin telakalla rakenteilla oleva laiva edustaa uuden sukupolven jäänmurtajasuunnittelua. Ainutlaatuinen 110-metrinen alus on valmistuttuaan maailman ympäristöystävällisin jäänmurtaja. Murtaja käyttää polttoaineena sekä dieseliä että LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua, joka pienentää sen päästöjä ja polttoainekustannuksia. Alukselle myönnettiin Informa Maritime & Lloyd´s Maritime Academyn innovaatiopalkinto viime viikolla. Uusi jäänmurtaja on suunniteltu erityisesti Itämeren vaativaan jäänmurtoon ja alus varustetaan lisäksi öljyntorjunta- ja hätähinaustehtäviin. Murtaja luovutetaan asiakkaalle vuoden 2016 alussa.

”Tämä kölinlasku on meille erityisen tärkeä, koska siitä on jo lähes kolmekymmentä vuotta, kun viimeksi telakallamme aloitettiin suomalaisen jäänmurtajan rungonkoonti. Telakan 150-vuotispäivän kunniaksi siirrymme uuden sukupolven jäänmurtajien aikaan”, kommentoi Arctech Helsinki Shipyardin toimitusjohtaja Esko Mustamäki.

Helsingin telakka juhlii tänään 150-vuotista laivanrakennustaivaltaan. Telakan toiminta alkoi 4. maaliskuuta 1865, kun Helsingfors Skeppsdockalle myönnettiin perustamislupa Hietalahteen. Telakka tunnetaan suomalaisen laivanrakennuksen edelläkävijänä, merkittävänä helsinkiläisten työllistäjänä sekä osana kaupungin historiaa ja katukuvaa. Tänä päivänä Arctech Helsinki Shipyard jatkaa samalla paikalla suomalaisen 
laivanrakennuksen perinnettä, yhdistettynä nykyaikaiseen huippuosaamiseen.

Arctechilla on parhaillaan rakennettavana kuusi jäänmurtajaa. Laivoista ensimmäinen, Venäjän liikenneministeriölle rakennettava Itämeren jäämurtaja, luovutetaan syksyllä 2015. Suomen Liikennevirastolle rakennettava maailman ensimmäinen nesteytetyllä maakaasulla kulkeva jäänmurtaja luovutetaan vuoden 2016 alussa. Keväällä 2014 Arctech allekirjoitti laivanrakennussopimuksen jäätämurtavasta huoltoaluksesta Venäjän suurimmalle varustamolle Sovcomflotille. Alkukesästä Sovcomflot tilasi lisäksi kolme jäätämurtavaa stand-by-alusta. Yhtiön tilauskanta ulottuu vuoden 2017 kevääseen.