Autonomia vyöryy meriliikenteeseen - One Sea kasvaa jo ennen tavoiteaikaa

Luotsauspalveluita Suomessa tarjoava yritys Finnpilot Pilotage sekä Suomen lauttaja yhteysalusliikenteen markkinajohtaja Finferries liittyvät One Sea -ekosysteemiin. One Sea tuo autonomisen meriliikenteen Itämerelle. Molemmat yhtiöt pyrkivät soveltamaan autonomiaan liittyviä teknologioita tulevaisuuden toiminnassaan. One Sea -ekosysteemiin liittymällä yritykset pääsevät meriliikenteen autonomian edelläkävijöiden joukkoon.

”Meillä oli alun perin tarkoitus kasvattaa ekosysteemin johtamiseen osallistuvien edelläkävijäyritysten joukkoa kahden vuoden toiminnan jälkeen 2018. Yritysten investointihalu osoittaa sekä autonomisen liikenteen että DIMECCin toimintamallin olevan todella kysyttyä markkinoilla. Toivotamme luonnollisesti uudet tulokkaat tervetulleiksi jo nyt”, toteaa DIMECCin ekosysteemijohtaja Päivi Haikkola. Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee lainsäädäntöä, joka mahdollistaa tulevaisuudessa laivojen etäluotsauksen Suomessa. Finnpilot Pilotage valmistautuu vastaamaan tuohon haasteeseen liittymällä One Sea -ekosysteemiin. Yritys haluaa olla kansainvälisesti tunnettu siitä, että se tuo luotsauksen digiaikaan.

”Olemme erittäin innostuneita tästä mahdollisuudesta liittyä mukaan luomaan merenkulun tulevaisuutta. Finnpilot tuo One Sea -ekosysteemiin laajaa aluksen käsittelyn ja väyläajon tuntemusta, jota millään muulla organisaatiolla Suomessa ei ole. Meillä työskentelee 150 kokenutta merikapteenia, joiden osaamista voidaan DIMECCin innovaatioalustan kautta hyödyntää autonomisen meriliikenteen kehityksessä. Finnpilotin oma tavoite on yhteistyössä eri toimijoiden kanssa rakentaa eLuotsaus-konsepti”, kertoo Kari Kosonen, Finnpilot Pilotage Oy:n toimitusjohtaja.

"Meille on tärkeää osallistua DIMECC-yhteistyöhön, missä uusinta teknologiaa hyödynnetään meriliikenteen turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseen" - Mats Rosin  

Finferries operoi Suomen rannikoilla ja sisävesillä, kuljettaen vuosittain 10 miljoonaa matkustajaa ja 4 miljoonaa ajoneuvoa. Finferries pyrkii modernisoimaan aluskantaansa ja osa tätä tehtävää on sisällyttää uusimmat teknologiat uudisrakennuksiin sekä nykyiseen kalustoon. Teknologioiden odotetaan parantavan matkustajaturvallisuutta sekä takaavan parhaat mahdolliset palvelut henkilöille, jotka asuvat lauttayhteyksien päässä. Yritys keskittyy myös vahvasti ympäristöystävällisten teknologioiden kehittämiseen. ”One Sea -ekosysteemiin liittyminen oli seuraava luonnollinen askel modernille lauttavarustamolle, joka Finferries on. Me toimme ensimmäisenä ympäristöystävällisen, sähkökäyttöisen hybridilautan Suomeen ja aluksiamme on myös käytetty AAWA-projektin testitoiminnassa", toteaa Mats Rosin, Finferriesin toimitusjohtaja.

One Sea -johtoryhmän puheenjohtaja Sauli Eloranta on innoissaan ekosysteemin uusista jäsenistä. ”Nämä uudet yhteistyökumppanit edustavat ekosysteemin kannalta merkittäviä toimialoja ja tuovat ekosysteemityöskentelyyn uuden ulottuvuuden. On ensiarvoisen tärkeää saada mukaan varustamonäkökulma sekä innovatiivinen luotsaajayritys, joka tarjoaa inspiroivia testimahdollisuuksia.” Vuonna 2016 perustettu One Sea -ekosysteemi edustaa poikkeuksellisen edistynyttä yhteistyötä, jossa toimialojensa globaalit johtajat edistävät yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä.

Perustajakumppanit ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto sekä Wärtsilä. Meriteollisuus Ry on tukenut työtä ja TEKES on investoinut ekosysteemiin. One Sea -ekosysteemiä johtaa DIMECC Oy.

Lisätiedot:

Päivi Haikkola, ekosysteemijohtaja, DIMECC Oy 040 503 8085, paivi.haikkola@dimecc.com

Jukka Merenluoto, ekosysteemijohtaja, DIMECC Oy, +358 40 670 0403, jukka.merenluoto@dimecc.com

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com