Blue Ocean Solutions lisää tuotantoaan Suomessa

Blue Ocean Solutionsissa tiedetään, että puhdas teknologia voi säästää ympäristön lisäksi laivayhtiöiltä paljon rahaa. Yhtiön menestystuote vesipolttoaine-emulsiojärjestelmä (Emulsified Fuel System EFS) säästää todistetusti 2-5% polttoainekustannuksista, mutta silti se kohtasi alussa ennakkoluuloja. Nyt jokainen järjestelmää käyttänyt laivayhtiö tilaa lisää ja huimaa vauhtia kansainvälisesti kasvava yritys laajentaa toimintaansa myös Suomessa.

Blue Ocean Solutionsin Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinajohtaja Kaisa Honkanen tietää, miltä tuntuu uida vastavirrassa.

- Kun tulimme markkinoille vuonna 2011, ilmapiiri oli hyvin skeptinen. Polttoaineen hinta oli korkealla, joten markkinoille pyrki ovista ja ikkunoista polttoaineiden säästöä lupaavia ratkaisuja. Monien lupauksien keskellä oli vaikea erottautua toimivalla tuotteella joukosta, Honkanen kertoo.

Singaporelaiseen Keppel Corporationiin kuuluvan Blue Ocean Solutionsin vesipolttoaine-emulsiojärjestelmä (EFS) ei olekaan mikään kriisin keskellä keksitty tuote. Järjestelmä on alan pioneeri ja todistanut pystyvänsä 2-5 % polttoainesäästöihin laivoissa jo 30 vuotta sitten. Yhtiön innovaatio asennettiin ensimmäistä kertaa laivaan 80-luvun lopulla Newcastlen yliopiston projektissa, missä tuotteen kehittäjä ja yhtiön toimitusjohtaja Jerry Ng oli mukana.

Blue Ocean Solutionsin vesipolttoaine-emulsiojärjestelmä on maailman ainoa, jolla on patentti.

-  Kun laivayhtiöt kuulivat ensimmäistä kertaa, että tuotteemme toimii lisäämällä polttoaineeseen vettä, monet säikähtivät. Idea vedestä moottorissa tai polttoaineessa on vastoin kaikkia odotuksia, mutta järjestelmämme on pitkän tutkimustyön tulos. Testit todistavat, että järjestelmä puhdistaa moottoria jo ensimmäisen 24 tunnin aikana. Tämän ovat todenneet myös asiakkaamme, jotka ovat hyötyneet tuotteen tuomista hyödyistä jo yli 2 vuotta. Paremman polttoainetehokkuuden lisäksi tuote vähentää typenoksidipäästöjä (NOx) ja haitallisia hiukkasia (PM) parantaen polttoaineen palamisprosessia.

Blue Ocean Solutionsin järjestelmässä polttoaineesta ja vedestä sekoitetaan vakaa seos, joka on tarkan mittaustyön tulos. Kilpailijat eivät ole tähän mennessä pystyneet saavuttamaan vastaavaa. Honkanen myös muistuttaa, että tärkeää Blue Ocean Solutionsin järjestelmälle on sen pitkä käyttöikä. Järjestelmässä ei ole kuin yksi liikkuva osa.

- Tuotteemme on testattu sekä Wärtsilän että MAN Diesel Turbon moottoreissa sekä kaksi- että nelitahtisilla moottoreilla. Lisäksi luokituslaitokset kuten DNV GL ja Lloyds Register ovat vahvistaneet tulokset.

Honkasen mielestä Blue Ocean Solutionsin paras palaute on se, että olemassa olevat asiakkaat tilaavat lisää tuotetta ja isoja määriä. Yhtiö ei tingi korkeasta laadusta. Siksi Blue Ocean Solutionsin Euroopan pääkonttori ja valmistus onkin ollut pitkään Suomessa.

- Olen itse tehnyt uraani pitkään Aasiassa, mutta aina muistanut pitää suomalaista korkeaa osaamista esillä, Honkanen kertoo.

Kansainvälisen korkean kysynnän vuoksi Blue Ocean Solutions kasvaa ja lisää tuotantoaan myös Suomessa. -  Meillä on asiakkaita eri puolella maailmaa. Suomessa haluamme nyt keskittyä valmistuksen lisäksi myös muihin yhteistyömahdollisuuksiin.

Honkanen näkeekin suomalaiselle cleantech-osaamiselle hyvän tulevaisuuden alalla. - Arviolta 80% globaalista kaupankäynnistä kuljetetaan laivoilla . Maailmassa on noin 50 000 laivaa ja määrä tulee lisääntymään. Meritie on yhä ympäristöystävällisin keino, mutta ympäristövaatimukset myös lisääntyvät. Meidän tehtävämme on keventää laivojen taloudellista taakkaa mutta myös hiilijälkeä.

- Päästöjen vähentäminen ja vihreä teknologia ei ole vain kallis kulu vaan voi vähentää kustannuksia. Vaistoin yleistä asennetta, vihreä voi olla kannattavaa. Tässä Suomella on paljon tarjottavaa.

Lisää singaporelais-suomalaisesta yhtiöstä ja innovaatiosta

sari.metsola@blueoceansoln.com