Carnival Corporation tilaa kaksi risteilyalusta Meyer Turun telakalta

Osana aiemmin julkistettua strategista kumppanuutta, Carnival Corporation & plc, Meyer Werft ja Meyer Turku julkistivat tänään usean miljardin euron suuruisen sopimuksen neljästä uuden sukupolven risteilyaluksesta, joista kukin on kooltaan noin 180 000 bruttorekisteritonnia. Valmistuttuaan alukset ovat maailman ensimmäiset risteilijät, jotka toimivat nesteytetyllä maakaasulla (LNG).  Aluksista kaksi rakennetaan AIDA Cruises -yhtiölle Meyer Werftin Papenburgin telakalla Saksassa ja kaksi muuta Meyer Turun telakalla Suomessa. Nyt solmitun sopimuksen myötä Meyer Turun tilauskirja ulottuu aina vuoteen 2020 saakka. Pitkä tilauskanta ja lisääntyvä tuotantovolyymi mahdollistavat telakan, ja koko suomalaisen meriteollisuusklusterin myönteisen kehityksen. 

Carnival Corporationin tilaamat neljä uutta alusta aloittavat uuden aikakauden ympäristöä säästävien polttoaineiden käytössä. Ne ovat risteilyalan ensimmäiset alukset, jotka käyttävät LNG:tä polttoaineenaan niin avomerellä kuin satamissakin. LNG varastoidaan aluksella, ja sillä tuotetaan 100 prosenttia aluksella tarvittavasta energiasta. Tämä on jälleen yksi innovaatio, jonka Carnival Corporation ja sen brändit ottavat käyttöönsä ensimmäisinä alallaan. LNG:n käytön ansiosta laivat eivät aiheuta noki- ja rikkioksidipäästöjä.

Carnival Corporationin, Meyer Werftin ja Meyer Turun yhteistyönä toteutetussa innovatiivisessa suunnittelussa, keskitytään aluksen tilojen aiempaa tehokkaampaan käyttöön, mikä osaltaan parantaa matkustajien risteilyelämystä. Uuden, loppuun asti optimoidun laivasuunnittelun tuloksena alusten matkustajakapasiteetti tulee olemaan tämän hetken suurin yli 6 600 matkustajalla, ja yli 5 000 alavuoteella. Alusten bruttovetoisuus tulee olemaan yli 180 000 tonnia ja niissä on suuri määrä matkustajaystävällisiä ominaisuuksia. Kukin laiva suunnitellaan ja kehitetään nimenomaisesti kyseistä risteilybrändiä silmällä pitäen.

Carnival Corporationin toimitusjohtaja Arnold Donaldin mukaan sopimus toteuttaa yhtiön mitattavan kapasiteetin kasvattamiseen tähtäävää strategiaa, jonka tavoitteena on korvata vähitellen pienemmän kapasiteetin aluksia uudemmilla, suuremmilla ja polttoainetehokkaammilla aluksilla.

”Odotamme innolla laivastomme parantamiseen tähtäävän suunnitelman seuraavan askeleen toteuttamista”, sanoi Donald. ”Kun matkustajakohtaiset kustannukset ovat nykyisen tilauskirjamme mukaiset, nämä uudet alukset parantavat laivastomme tulosprofiilia. Nämä ovat poikkeuksellisen tehokkaita aluksia, joissa on uskomattomat matkustajahytit ja julkiset tilat. Micky Arison ja Michael Thamm ovat inspiroineet niiden suunnittelua ja rakennustiimimme ovat kehittäneet suunnitelmia edelleen.” Arison on Carnival Corporation & plc:n hallituksen puheenjohtaja ja Thamm on toimitusjohtajana Costa Groupissa, johon AIDA Cruises ja Costa Cruises kuuluvat.

Meyer Werftin toimitusjohtaja Bernard Meyer kommentoi: ”Viime vuosien kuluessa olemme rakentaneet seitsemän todella menestyksellistä alusta AIDA Cruisesille. Meille on suuri kunnia, että Carnival Corporation on antanut tämän kunnianhimoisen laivanrakennusohjelman toteutuksen meidän vastuullemme. Odotamme innolla, että pääsemme rakentamaan näitä neljää uraauurtava alusta.”

Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer lisäsi: ”Tämä tilaus on erityisen tärkeä Turun telakalle, sillä se antaa meille ja laivanrakennusalan alihankkijoillemme pitkään kaipaamaamme vakautta, jonka avulla me kaikki voimme kehittää ja parantaa toimintaamme. Näiden alusten kautta rikomme jälleen kerran rajoja monessa suhteessa. Meillä on nyt mahdollisuus ja velvollisuus hyödyntää saavuttamaamme pitkäaikaista vakauden tilaa. Pystymme valmistautumaan huolella kohtaamaan näiden haasteellisten hankkeiden vaatimukset ja keskitymmekin nyt parantamaan prosessejamme, suunnittelemaan seuraavia investointejamme ja jatkamaan yhtiömme vahvistamista tekemällä tarkkaan harkittuja, uusia rekrytointeja.

Lisätietoja:

Tanja Sabell, Meyer Turku Oy:n viestintäpäällikkö, tanja.sabell@meyerturku.fi,

puh. +358 (0)41 4488 740