Deltamarin kehittää LNG-käyttöistä irtolastialuskonseptia

 

Deltamarin, kreikkalainen varustamo Arista Shipping, luokituslaitos ABS ja ranskalainen nestekaasun kuljetusteknologiaan erikoistunut GTT ovat ryhtyneet kehittämään yhteistyönä LNG:tä polttoaineena käyttävää tulevaisuuden irtolastialuskonseptia.

”Project Forward” –nimisen yhteistyöprojektin tavoitteena on tuoda markkinoille kustannustehokas LNG-käyttöinen irtolastialus, joka täyttää IMO:n (International Maritime Organization)  vuonna 2025 voimaan astuvat EEDI-vaatimukset (Energy Efficiency Design Index) sekä typpi- ja rikkipäästörajoitukset. ”Varustamoiden tulee tehdä seuraavien 5–10 vuoden aikana merkittäviä päätöksiä päästöjen rajoittamiseksi. LNG:tä pidetään yhtenä hyvin potentiaalisena vaihtoehtona myös uusissa irtolastialuksissa, jotka edustavat varsin suurta osaa maailman laivastosta”, kuvailee Deltamarinin toimitusjohtaja Mika Laurilehto.

Deltamarin on kumppaneineen tuomassa markkinoille ratkaisun, jonka avulla LNG:n potentiaali pystytään hyödyntämään kustannustehokkaasti myös rahtilaivoissa. Project Forward –konsepti perustuu Deltamarinin menestyksekkääseen B.Delta-designiin. Kaasukäyttöinen versio on saatavissa 82-210 tonnin kokoluokkiin ja se perustuu GTT:n membraanitankkiteknologiaan.

Projektissa kehitetään myös olemassa oleville eri kokoluokan irtolastialuksille jälkiasennuksena toimitettava LNG-ratkaisu. Luokituslaitos ABS, jolla on jo vuosikymmenten kokemus LNG:n käytöstä polttoaineena, tulee hoitamaan tarvittavat hyväksynnät irtolastialuksille ja kaasukäyttöisille laivoille asetettujen sääntöjensä mukaisesti huomioiden erityisesti turvallisuusvaatimukset.

Project Forward jakautuu eri vaiheisiin, joista ensimmäisenä toteutetaan kahden vuoden tutkimus- ja kehitystyö. Alustavat tutkimukset osoittavat, että tämän projektin myötä päästötasoja pystytään laskemaan hiilidioksidin osalta 40%, typen osalta 80% ja rikin osalta jopa 98%. ”Yhdistämällä osaamisemme haluamme osoittaa, että tulevaisuudessa myös rahtilaivoissa on täysin mahdollista hyödyntää tehokkaalla tavalla kaasua ympäristöystävällisenä polttoaineena”, jatkaa Laurilehto.

Lisätietoja antaa:

Markku Miinala, johtaja, laivasuunnittelu (suomeksi)
Puh. 040 8321 402
Sähköposti: markku.miinala@deltamarin.com

Konstantinos Fakiolas, myyntijohtaja, laivasuunnittelu (englanniksi)
Puh. 040 7787 489
Sähköposti: konstantinos.fakiolas@deltamarin.com