Deltamarin mukana arktisten moduulinkuljetusalusten suunnittelussa

Deltamarin toimittaa Aker Arctic Technology Oy:lle perussuunnittelupalveluja kahteen raskaita kansikuormia kuljettavaan alukseen, jotka tulevat toimimaan pohjoisella napa-alueella. Alukset on tarkoitettu kuljettamaan raskaita projektikuormia Yamalin nesteytetyn maakaasun eli LNG:n tuotantolaitoksen rakennuspaikalle Yamalin niemimaalla Venäjällä.

Aker Arctic on kehittänyt laivakonseptin yhdessä asiakkaansa ZPCM-Red Box Energy Servicesin kanssa ja toimittaa perussuunnittelun Guangzhou Shipyard International Co. Ltd:n telakalle. Deltamarin avustaa Aker Arcticia toimittamalla pääosan suunnittelusta. Deltamarinin työ sisältää rakennusprosessin luokitusvaiheen suunnitelmien ja piirustusten kehityksen. Sopimus kattaa kaikki suunnitelun osa-alueet: rungon, varustelun, sisustuksen, koneiston ja sähkön.

Alukset ovat Koillisväylän erityisolosuhteisiin suunniteltuja raskaslastilaivoja, joissa on leveä lastikansi. Laivojen pituus on 206,6 m, leveys 43,0 m ja ne voivat kantaa enintään 21.800 tonnin kansikuorman. ”Jotta LNG-tuotantolaitoksen rakentaminen pysyisi aikataulussa, laivat on suunniteltu operoimaan ympäri vuoden, myös erityisen haastavissa jääolosuhteissa. Tästä syystä laivojen jääluokka on Polar Class 3”, toteaa Deltamarinin offshore-liiketoiminnan johtaja Oskari Jaakkola. Laivat noudattavat nollatoleranssia veteen laskettavien päästöjen suhteen, sillä kaikki laivalla syntyvä kiinteä ja nestemäinen jäte varastoidaan laivalla ja tyhjennetään maihin.

Aker Arctic on laivojen suunnittelun pääurakoitsija. Alukset rakennetaan Kiinassa Guangzhou Shipyard International Co. Ltd:n telakalla Red Box Energy Services –yritykselle. Alusten on suunniteltu valmistuvan vuoden 2015 lopulla.

www.deltamarin.com/