Deltamarinille merkittävät sopimukset suunnittelusta ja rakentamisen tuesta

Deltamarin Oy on solminut sopimukset kiinalaisen Xiamen Shipbuilding Industry Co:n kanssa suunnittelusta ja rakentamisen tuesta Viking Linelle rakennettavan nesteytettyä maakaasua (LNG) polttoaineena käyttävän matkustaja-aluksen uudisrakennusprojektissa. Suunnittelutyön lisäksi sopimukset sisältävät laajan projektinjohtotuen ja valvontapalvelut telakalle aluksen rakentamisen aikana.

Deltamarin on kehittänyt laivan konseptin yhdessä Viking Linen kanssa sekä avustanut varustamoa telakkatarjousten ja sopimuksenteon yhteydessä. Deltamarinin myyntipäällikkö Nina Savijoki kommentoi: ”Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhömme Viking Linen kanssa. Laivasuunnittelijan näkökulmasta varustamo esitti meille jokaisen konseptisuunnittelijan unelmahaasteen: kehittää konsepti, joka on vielä energiatehokkaampi kuin heidän tähän mennessä tehokkain ja ympäristöystävällisin laivansa Viking Grace.”

“Saimme Deltamarinilta tukea sekä konseptin kehittämisen että maailmanlaajuisen telakkavalintaprosessin aikana. Toivomme hyvän yhteistyön jatkuvan heidän ja Xiamenin telakan kanssa myös aluksen rakentamisen aikana”, sanoo Viking Linen projektipäällikkö Kari Granberg.

Konseptin kehitysvaiheen aikana keskityttiin erityisesti runkomuodon kehittämiseen, painokontrolliin, energiatehokkuuteen (ml. hukkalämmön talteenotto) sekä yleisjärjestelyn parantamiseen. Deltamarinin kehittämä uusi konsepti on 10% energiatehokkaampi kuin Viking Grace.

Kun Viking Linen laivanrakennussopimus Xiamenin telakan kanssa nyt on vahvistettu, Deltamarin jatkaa telakalle tehtävää kaikkien disipliinien suunnittelua. Deltamarin tukee telakkaa myös projektinjohdossa sekä matkustajalaivan rakennusprosessin asettamien vaatimusten täyttämisessä ja tarjoaa valvontapalvelua koko rakentamisen ajan.

Deltamarinin ja Xiamenin telakan välisten sopimusten arvo nousee yhteensä yli 11 milj. euroon. Suunnittelutyö ja ennen rakentamista tapahtuva projektinjohto tehdään lähinnä Deltamarinin Suomen toimistoissa ja se kestää n. 12 kuukautta. Valvonta- ja rakentamisen tukipalvelut jatkuvat laivan suunniteltuun luovutukseen asti v. 2020.

Viking Linen nyt rakennettavan aluksen matkustajakapasiteetti tulee olemaan 2800 henkilöä. Rahtitilan kaistojen yhteispituus on 1500 m. Sen lisäksi, että alus käyttää LNG:tä polttoaineena, siihen tullaan asentamaan myös kaksi tuulivoimaa hyödyntävää 24 m:n korkuista roottoripurjetta vähentämään laivan polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Alus tulee liikennöimään Turku – Tukholma -reitillä korvaten v. 1987 rakennetun Amorellan.

Deltamarin on aiemminkin työskennellyt Xiamenin telakan kanssa, kun siellä rakennettiin kapasiteetiltaan maailman suurimpia autojenkuljetusaluksia norjalaiselle Höegh Autoliners -varustamolle.

Lisätietoja antavat:
Mika Laurilehto, toimitusjohtaja
Puh. +358 2 4336 300
Sählöposti: mika.laurilehto@deltamarin.com

tai

Nina Savijoki, myyntipäällikkö
Puh. +358 50 5965 643
Sähköposti: nina.savijoki@deltamarin.com