Deltamarinilta ja Brevikilta uusi multigas-tankkeridesign

Deltamarin Oy ja norjalainen Brevik Technology AS, VARD:in tytäryhtiö, ovat yhdessä kehittäneet ainutlaatuisen multigas-tankkeridesignin, jonka odotetaan haastavan perinteiset kaasunkuljetusmarkkinat. Konseptissa yhdistyy ennennäkemättömällä tavalla Deltamarin menestyksekäs B.Delta-design ja Brevik Technologyn uuden sukupolven patentoidut kaasutankit.

Yhdistämällä valmis ja käytössä tehokkaaksi todistettu B.Delta-design ja ainutlaatuiset laivan rungosta erilliset kaasutankit, on luotu uusi kustannustehokas ja helposti rakennettava kaasunkuljetusvaihtoehto. Design soveltuu erilaisten kaasujen, kuten nesteytetyn maakaasun (LNG), nestekaasun, nesteytetyn etyleenikaasun ja etaanin, kuljetuksiin.

“Tähän asti kaasutankkerit ovat olleet hyvin monimutkaisia ja kalliita aluksia suunnitella ja rakentaa”, kertoo Brevik Technologyn toimitusjohtaja Øystein Kristoffersen Sæther. Brevik Technologyn pitkällisen kehitystyön tuloksena on syntynyt täysin uniikki kaasunkuljetusratkaisu, joka haastaa perinteisen kalliin rakennustavan, jossa laiva ja kaasutankit rakennetaan yhtenä kokonaisuutena. Brevik Technologyn tankkiratkaisu voidaan sijoittaa laivaan sellaisenaan ja koska se on laivan rungosta irrallinen, tankit pääsevät tarpeen mukaan laajenemaan kaikkiin suuntiin rasittamatta laivan runkoa. Tämä patentoitu ratkaisu on jo luokituslaitosten hyväksymä.

Laivan rungosta irrallinen kaasujärjestelmä mahdollistaa myös jo tehokkaiksi todettujen valmiiden laivadesignien hyödyntämisen kaasutankkerin suunnittelussa. ”Varustamo voi saada näin merkittäviä etuja valitsemalla tankkeridesignin pohjaksi käytössä jo erittäin energiatehokkaaksi todetun B.Delta-rungon”, selittää Deltamarinin toimitusjohtaja Mika Laurilehto. Tämä uusi B.Deltaan pohjautuva design on oikeastaan irtolastialus, joka varustetaan irrallisilla tankeilla kaasunkuljetusta varten. ”Irtolastialus puolestaan on helpompi ja edullisempi rakentaa kuin perinteinen kaasutankkeri.”, jatkaa Laurilehto.

Uusi multigas-tankkeridesign on saatavilla aluksi pienemmän kokoluokan, 31,000 m3 kaasutankkereille. Tulevaisuudessa sitä tultaneen tarjoamaan myös suurempiin aluksiin. Uudisrakennusten lisäksi designia voidaan hyödyntää myös esimerkiksi konversioprojekteissa, joissa irtolastialus muutetaan kaasutankkeriksi. ”Maailmalla kaasua hyödynnetään yhä enenevässä määrin ja kaasunkuljetustarpeet kasvavat sen myötä jatkuvasti. Olemme ylpeitä päästessämme edistämään kaasunkuljetusmarkkinoiden kehittymistä tarjoamalla varustamoille kustannustehokkaan ja helposti rakennettavan ratkaisun.”, sanovat Sæther ja Laurilehto.