Deltamarinilta kompakti autolautta rannikkoliikenteeseen

Deltamarin on lanseerannut uuden autolauttakonseptin syyskuun alussa Gdanskissa järjestetyn BaltExpo 2015 –näyttelyn yhteydessä. ”DeltaLinx”-niminen pienen kokoluokan ympäristöystävällinen autolautta on suunniteltu lyhyille rannikkoreiteille toimimaan osana infrastruktuuria pienempien kaupunkien välillä. Aiemmin tänä vuonna Deltamarin toi markkinoille paljon mielenkiintoa herättäneen isomman kokoluokan ”DeltaChallenger”-matkustaja-autolauttakonseptin, jossa yhdistellään uusimpia teknologioita ennennäkemättömällä tavalla.

DeltaLinxissä hyödynnetään olemassa olevia teknologioita optimaalisella tavalla mahdollisimman kompaktin kokoisessa laivassa. Aluksen koko mahdollistaa operoinnin pienissä ja ruuhkaisissa satamissa. DeltaLinx käyttää polttoaineena LNG:tä, mikä vähentää rikki-, typpi- ja hiilidioksidipäästöjä. Autokannen alapuolella sijaitseva iso LNG-tankki on suunniteltu viikoittaiseen tankkaukseen.

Helppo operoida

Noin 80-metrin pituisen aluksen ohjailtavuus on helppoa myös haastavimmissa satamissa pienen koon sekä keulapotkurin ja peräsimien muotoilun ansiosta. Tehokas runkomuoto vähentää lisäksi vastusta. Matkustusmukavuuden lisäämiseksi kovassa merenkäynnissä keula-alueen varalaita on suunniteltu mahdollisimman korkeaksi. Lisäksi evävakaimien ansiosta merenkäynti tuntuu vähemmän.

Paranneltua matkustusmukavuutta turvallisesti

Pienestä koosta huolimatta aluksella on tarjolla lukuisia palveluja 800 matkustajalle kahdella kannella. Eri matkustajaryhmät on huomioitu esimerkiksi lasten alueen ja pienen spa-alueen myötä. Sisä- ja ulkopaikkojen, eri tarpeisiin muuntautuvien tilojen sekä ekslusiivisen SyRoomin ansiosta alus tarjoaa miellyttävän matkustustavan kaikissa sääolosuhteissa. Liikuntarajoitteiset matkustajat on otettu huomioon autokannen ja matkustajatilat yhdistävällä hissillä. Alus täyttää kaikki mahdolliset tämän kokoisellle alukselle asetetut turvallisuusmäärykset.

Helppo lastinkäsittely

Pääautokannelle mahtuu 82 autoa tai 16 rekkaa. Läpiajon mahdollistavien keula- ja peräramppien ansiosta alus voidaan lastata ja purkaa nopeasti. Pääkannen pakokaasu- ja ilmanottokanavat on sijoitettu laivan sivuille, jolloin esteetön kansi takaa liikenteen sujuvuuden.