Deltamarinin B.Delta-aluksia tilattu jälleen uudessa kokoluokassa

Deltamarinin B.Delta-irtolastialusperheen suosio jatkuu Vulica Shipping Co. Ltd:n tilattua ensimmäiset kaksi B.Delta68-kokoluokan itsepurkavaa irtolastialusta kiinalaiselta Jiangsu Hantong Ship Heavy Industry Co. Ltd:n telakalta.

Deltamarinin Hantongin telakan kanssa solmiman suunnittelusopimuksen arvo on n. 3 miljoonaa euroa ja arvioitu projektin kesto kymmenen kuukautta. Alusten on suunniteltu valmistuvan vuoden 2017 heinäkuuhun mennessä.

Deltamarinin Panamax-kokoluokan B.Delta68-irtolastialusdesign on erittäin polttoainetehokas ja ympäristöystävällinen. Design on Deltamarinin kehittämä ja räätälöity asiakkaan erityistarpeisiin. Alukset täyttävät tiukimmatkin ympäristösäännökset. 

Aluksen kokonaispituus on 229 m, leveys 32 m ja syväys 12,8 m. Sille taattu nopeus on vähintään 13,5 solmua. ”Valmistuttuaan tämä alus tulee olemaan maailman tehokkain ja modernein itsepurkava irtolastialus”, kertoo Deltamarinin myyntijohtaja Konstantinos Fakiolas.

B.Delta-sarja

B.Delta-irtolastialusperheen tuotteet vaihtelevat kantavuudeltaan 25.000 tonnista 210.000 tonniin kattaen kaikki alan standardikoot. Tarjolla on myös lastivolyymin mukaisia erityiskokoja pienemmille markkinoille. Designin joustavuuden ansiosta alukset voidaan räätälöidä asiakkaan tarpeiden mukaisesti mm. eri lastityypeille sopiviksi. B.Delta-designien ominaisuuksia ovat alhainen polttoaineenkulutus, pienet päästöt, maksimoitu lastinkuljetuskapasiteetti ja optimoitu kevytpaino. Ne täyttävät hyvin myös energiatehokkuutta kuvaavan suunnitteluindeksin EEDI:n vaatimukset.

B.Delta-perheen tilauskirjassa on 121 alusta, enimmäkseen B.Delta37- ja B.Delta43-kokoa. Myös B.Delta-designiin perustuvia kemikaalitankkereita rakennetaan parhaillaan Kiinassa.

Jo 40 B.Delta-designiin perustuvia alusta on toimitettu kuudelta eri kiinalaistelakalta. Yhdeksälle varustamolle on jo toimitettu alukset, jotka ovat osoittaneet luvatun suorituskykynsä sekä koeajolla että liikenteessä viimeisen kolmen vuoden aikana.