Deltamarinin tulevaisuuden autolautassa roottoripurjeet

Deltamarin on lanseerannut markkinoille täysin uudentyyppisen matkustaja-autolauttakonseptin kesäkuun alussa Oslossa järjestettävän Nor-Shipping 2015 -näyttelyn yhteydessä. Laivakonseptien suunnittelussa mittavan kokemuksen omaavaan Deltamarinin ja sen tunnettujen kumppanien erikoisosaamisalueita yhdistäen on syntynyt ”DeltaChallenger”, joka on tyypissään markkinoiden energiatehokkain ja ympäristöystävällisin laiva. Designissa yhdistyy ennennäkemättömällä tavalla uusimmat saatavilla olevat teknologiat, joista moni ei ole vielä käytössä yhdessäkään matkustaja-autolautassa.

Polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi aluksessa on Norsepowerin kuusi roottoripurjetta, jotka tuottavat n. 10% kokonaispropulsiotehosta (1,3 MW). Ylivoimainen polttoainetehokkuus ja ohjattavuus saavutetaan dual-fuel moottoreilla (2 x 6 MW and 2 x 3 MW), keulapotkureilla ja ABB:n uuden sukupolven Azipod D –ruoripotkurin yhdistelmän ansiosta. Podin ohjausyksikkö saadaan lisäksi mahtumaan yhdelle kannelle ilman että se aiheuttaa haittaa autojen lastaamiselle.

Aluksessa on GTT:n Mark III 1,200 m3 LNG-membraanitankit. Tilaa säästävien tankkien ansiosta aluksen lastausratkaisuja voidaan tehostaa vähentämättä matkustaja- ja rahtikapasiteettia.

Ilmastointi- ja ilmanvaihtolaitteisto on Carrierin toimittama. Alus hyödyntää talteen otettavaa lämpöä ja ilmanvaihtoa säädetään todellisen tarpeen mukaan, mikä takaa parhaan mahdollisen lopputuloksen minimoiden samalla energiakulutuksen.

Pääkannen alapuolella olevien kahden autokannen lastaus ja purkaminen hoituu samanaikaisesti pääkannen lastauksen kanssa, mikä tehostaa operointia. Nostettavien autokansien ansiosta alukseen voidaan lastata jopa 950 autoa. Matkustajakapasiteetti on 950 matkustajaa ja 50 miehistön jäsentä. Hyteistä 267 on varattu matkustajien ja 32 miehistön käyttöön.

Aluksen kantavuus on 7,900 tonnia, kokonaispituus 200 m, leveys 30,4 m ja syväys 6 m. Suunnittelunopeus on 18,5 solmua.

Deltamarinin suunnittelufilosofiaan on aina kuulunut olemassa olevien toimintamallien haastaminen ja uusimpien teknologioiden hyödyntäminen. Uuden DeltaChallenger-konseptin avulla haluamme kertoa markkinoille, millainen tulevaisuuden yhdistetty matkustaja- ja rahtialus voisi olla. Olemassa olevia huipputason teknologioita yhdistämällä voi luoda jotain ainutlaatuista ja samalla toimivaa. DeltaChallengerin ei välttämättä tarvitse olla asiakkaallemme se oikea ratkaisu juuri sellaisenaan, vaan ideamme on jatkaa kehitystyötä yhdessä asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa tulevaisuuden tarpeita parhaiten palvelevan aluksen kehittämiseksi”, kuvailee Deltamarinin tuotekehityspäällikkö Päivi Haikkola.