Elomatic ja Deltamarin suunnittelemaan jättimatkustajalaivaa

Elomatic Oy ja Deltamarin Oy ovat solmineet sopimuksen saksalaisen MV Werften -telakan kanssa Global-luokan matkustajalaivan suunnittelusta. Osapuolet allekirjoittivat kattavan sopimuksen aluksen perus- ja valmistussuunnittelusta 28. heinäkuuta 2016. Sopimus on sekä Elomaticille että Deltamarinille historian suurin sisältäen kokonaisuudessaan 860 miestyövuotta. Kaupan arvoa ei julkaista.

Star Cruises -varustamolle rakennettava Global-luokan matkustajalaiva on yksi maailman suurimmista matkustajalaivoista ja suurin koskaan Saksassa rakennettu. Alus on 340 metriä pitkä, 45 metriä leveä ja sen bruttovetoisuus on 200 001 tonnia. Laivatilaus on merkittävä tunnustus koko eurooppalaiselle korkealuokkaisia erikoisaluksia toimittavalle laivanrakennusteollisuudelle.

Projekti kestää lähes neljä vuotta. Aluksen toimitus Star Cruises -varustamolle on suunniteltu ajoittuvan vuoteen 2020.

Elomatic ja Deltamarin vastaavat suuresta osasta aluksen perus- ja valmistussuunnittelusta kaikkien suunnittelualueiden osalta. Lisäksi yritykset tukevat telakkaa rakennusaikana. Molemmilla turkulaisilla yrityksillä on mittava kokemus ja tietämys maailman suurimpien matkustajalaivojen suunnittelusta.

”Tämä on erittäin merkittävä projekti meille ja osoittaa miten osaamistamme matkustajalaivojen suunnittelijana arvostetaan kansainvälisesti. Projektilla on meille huomattava työllistämisvaikutus pitkälle tulevaisuuteen ja odotamme innolla, että pääsemme työstämään tätä huippuluokan teknistä osaamista vaativaa alusta”, kertoo Deltamarinin toimitusjohtaja Mika Laurilehto.

”Olemme erittäin ylpeitä MV Werftenin valitessa meidät strategiseksi kumppanikseen ja osoittaessa uskovansa kykyymme suunnitella korkean vaatimustason matkustajalaiva. Tällaiset haastavat projektit antavat meille mahdollisuuden osoittaa huippuosaamisemme matkustajalaivojen suunnittelijana”, kertoo Elomaticin toimitusjohtaja Patrik Rautaheimo.

”Tämä suunnittelusopimus avaa mahdollisuuksia myös suomalaisille laite- ja kokonaistoimittajille päästä osalliseksi tähän massiiviseen projektiin. Se ei luo nostetta vain meille vaan koko suomalaiselle meriteollisuuden verkostolle”, jatkavat Laurilehto ja Rautaheimo.