Ennätyksellisen tehokas Wärtsilä 31-moottori markkinoille

Wärtsilä tuo tänään markkinoille täysin uuden edistyneintä teknologiaa edustavan keskinopean moottorin Oslossa järjestettävillä Nor-Shipping 2015 -messuilla. Wärtsilä 31 -moottorilla on huomattavasti pienempi huoltotarve ja sen polttoainetehokkuus ja -joustavuus sekä toiminnan optimointi nousevat täysin uudelle tasolle, jolle mitkään olemassa olevat tuotteet eivät ole yltäneet. Moottorin dieselversion polttoainekulutus on jopa niin alhainen kuin 165g/kWh.

Wärtsilä 31 -moottori on suunniteltu käytettäväksi monissa eri alustyypeissä, joiden päämoottorin tehoksi vaaditaan 4,2-9,8 MW. Offshore-toimialalla Wärtsilä 31 -moottori sopii erinomaisesti ankkurinkäsittely-, hinaus- ja huoltoaluksiin (AHTS), offshorehuoltoaluksiin (OSV) sekä porauslauttoihin, joissa käytön on oltava joustavaa, moottorin tehon korkea suhteessa sen painoon, huoltovälien pitkiä ja turvallisuustason korkea. Wärtsilä 31 -moottorin ansiosta myösmatkustajalaivayhtiöt voivat vähentää polttoainekustannuksia ja silti ylläpitää korkeaa tasoa ympäristötehokkuudessa. Kauppalaivastossa Wärtsilä 31 on suunniteltu käytettäväksi päämoottorina pienissä ja keskisuurissa säiliöaluksissa sekä irtolasti- ja konttialuksissa. 

Wärtsilä 31 -moottorista on olemassa kolme versiota: diesel-, monipolttoaine- (DF) ja kaasumoottori (SG). Wärtsilä 31 -moottorin monipolttoaineteknologia lisää toimijoiden mahdollisuuksia hyödyntää eri polttoainelaatuja erittäin kevyestä erittäin raskaaseen polttoöljyyn sekä useita erilaatuisia kaasuja.

Kattava kehitystyö ja modulaarinen suunnittelu ovat tehneet mahdolliseksi lisätä eri mallien välistä yhdenmukaisuutta, jonka ansiosta tämä moottori täyttää monimutkaisimpienkin hankkeiden vaatimukset. Lisäksi kunnossapitotapoja voidaan yksinkertaistaa, sillä mahdollisiin konversioihin kuluva aika ja kustannukset voidaan minimoida.

Moottorissa yhdistyvät huomattavat parannukset hyötysuhteessa ja polttoainejoustavuudessa sekä merkittävät vähennykset kunnossapitokustannuksissa. Wärtsilä 31 -moottorin ensimmäinen huolto on esimerkiksi vasta 8000 käyttötunnin jälkeen, kun vaihtoehtoiset vakiomerimoottorit edellyttävät huoltoa jo 2000 käyttötunnin jälkeen. 

"Vuosien kehitystyö huipentuu tänään Wärtsilä 31 -moottorin ensiesittelyyn. Tämän tuotteen ansiosta Wärtsilä pystyy tarjoamaan asiakkailleen meriteollisuuden edistyneimmän,tehokkaimman, polttoainetehokkaimman ja -joustavimman sekä ympäristöystävällisimmänmoottorin. Uusimman teknologian käyttöön perustuvan mullistavan kehityksen ansiosta voimme nyt siirtyä uudelle, koko aluksen käyttöiän kestävälle optimoinnin tasolle", toteaa Wärtsilän Ship Power Engines -toiminnon johtaja Roger Holm.

Wärtsilä 31 -moottori on saatavilla 8V-, 10V-, 12V-, 14V- ja 16V-sylinterikonfiguraatioina. Moottorissa on useita uusia ominaisuuksia muun muassa polttoaineen ruiskutusjärjestelmässä, moottorin ohjausjärjestelmässä sekä ahtoilmateknologiassa. Moottoria voidaan käyttää mekaanisissa käyttösovelluksissa, sähkön tuottamiseen generaattoriin yhdistettynä, hybridi-installaatioissa sekä suurtehoinstallaatioissa tai apumoottorina.

Wärtsilä 31