EU:n Horisontti 2020 - seuraavat haut auki syyskuussa 2016

 

Tutkimuksen EU -rahoitus Meriklusterille -tilaisuus keräsi yli 60 aiheesta kiinnostunutta 13.6.2016 Etelärantaan. Meriklusterin yhteistyöverkosto (Meriteollisuus ry, Suomen Varustamot, Satamaliitto ja Satamaoperaattorit) järjesti vuosittaiseksi muodostuneen hakuinfon meriklusterin EU -rahoitusmahdollisuuksista. Tavoitteena oli kertoa tulevista hauista ja esitellä rahoitusta saaneita projektiesimerkkejä sekä toimijoiden kokemuksia hakemusprosessista. Lisäksi kerrottiin kansainvälisen yhteistyön alustoista. Lopussa tutkimuslaitoksilla oli mahdollisuus esitellä osaamistaan.

Seuraavat Horisontti -haut aukeavat syyskuussa 2016. Aiheina ovat mm. Complex and value-added specialised vessels, Innovations for energy efficiency and emission control in waterborne transport ja The Port of the future. Blue Growth -työohjelmassa on myös meriteollisuudelle sopivia aiheita. Suurimmat kompastuskivet aiemmissa hauissa ovat tulleet siitä, että ei ole tarjottu riittävästi numeerisia vaikuttavuuslukuja tuloksille. Instrumenteista myös Pk -instrumentti kannattaa huomioida, se tarjoaa hyvän mahdollisuuden pk-yrityksille laajentua uusille markkinoille. Esimerkiksi Conexbird on saanut rahoitusta pk-instrumentista aiheena konttiliikenteen laaduntarkkailujärjestelmä. CEF -hakuja on myös aukeamassa loppuvuodesta, ainakin ”Annual call”, jossa on meriklusteria kiinnostava ”Freight transport services” prioriteetti, ja ”Synergy call” liikenne- ja energiasektorin yhteishankkeille. Lisäksi Merten moottoritiet -haun odotetaan aukeavan loppuvuodesta tai vuoden 2017 alussa. Hakujen sisällöt ovat vielä ennakkotiedon tasolla.

Hakukokemuksissa painotettiin, että prosessi lähtee vaikuttamisesta aiheisiin ja tavoitteisiin.  Avainasemassa ei ole niinkään paljonko rahoitusta itse saadaan, vaan miten tehokkaasti konsortio valjastetaan tutkimaan tärkeitä aiheita ja tuottamaan tuloksia. Hercules -ohjelman kokemuksena on ollut, että pitkäkestoinen yhteistyö kilpailijan kanssa toiminut hyvin. Suurissa EU-hankkeissa on mahdollista tehdä myös paikallisempaa yhteistyötä projektin työpaketeissa, jolloin voidaan toimia luottamuksellisemmin ja mennä pidemmälle kehityksessä. EU -hankkeiden hallinnointi on helppoa, jos on hyvä koordinaattori ja seurantajärjestelmä.

CEF -hauissa aikaisen vaiheen kontaktit komissioon ja hankkeesta viestimien myös kansallisesti jo hakuvaiheessa on tärkeää. Lisäksi ’financial engineering’ korostuu CEF -hauissa. Onkin hyvä saada investointiprojektista arvio myös esim. EIB:ltä ja liittää suunnitelmaan tavoitteita käyttää EIB- tai ESIR -rahoitusta tulevaisuudessa. CEF sopii myös pienemmän mittakaavan projekteille ja pk-sektorille. Tästä hyvänä esimerkkinä on Langh Groupin projekti, jossa on kehitetty pienille laivoille sopivaa scrubberia.

Meriklusterin tutkimuksella on pitkät perinteet Suomessa ja yhdessä on toteutettu lukuisia suuria tutkimusohjelmia sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Kansallisen rahoituksen vähentyessä katseet kääntyvät yhä enemmän EU-rahoituksen suuntaan. Markkinoiden ollessa globaalit, on myös tärkeää tehdä yhteistyötä ja kasvattaa kansainvälisiä verkostoja. EU –projektit ovatkin hyvä keino lisätä tällaista yhteistyötä.

 

Tilaisuuden esitykset