Jan Meyer: Risteilyalusten markkina pieni, mutta toimiva

– Aikaisemmin varustamot tilasivat yhden risteilyaluksen ja ehkä siinä ohessa optiona toisen aluksen. Nyt tilataan useampi kerrallaan, Meyer sanoo. Meyer Turun toimitusjohtaja puhui Meriteollisuus ry:n Vaikuttajafoorumissa Helsingissä. 23. marraskuuta. 

Meyerin laivanrakentajaperhe osti Turun telakan vuosi sitten syksyllä. Sen jälkeen Turkuun on tullut seitsemän laivan tilaukset kolmelta asiakkaalta, ja työtä riittää viideksi vuodeksi eteenpäin.

Risteilyjen suosio kasvaa tasaisesti maailmalla. Kasvu on keskimäärin neljä prosenttia vuodessa. Tänä vuonna risteilyillä käy noin 23 miljoonaa ihmistä, viiden vuoden päästä matkustajia on jo arviolta 28 miljoonaa. Risteilyaluksia on nyt kaikkiaan 316, ja tilauksessa 38 lisää. 

Kuluvana vuonna Turun telakalta on jo valmistunut yksi alus, bruttovetoisuudeltaan 100 000 GT. Ensi vuonna valmistuu kaksi alusta yhteensä 150 000 GT. Vuosina 2018 ja 2019 telakan tuotos on 180 000 GT:n verran aluksia vuodessa. Tuotos kasvaa kolmessa vuodessa 70 prosenttia.

Euroopassa risteilijöitä rakennetaan Suomen lisäksi Italiassa, Saksassa ja Ranskassa. Telakoiden omistus kulkee tiettyyn suuntaan. – Kohta Euroopassa on vain joko valtion omistamia telakoita tai perheyrityksiä, Meyer sanoo.

Aasiassa rakennetaan selvästi enemmän laivoja kuin Euroopassa. Meyer Werft Saksassa on tilauskirjan mukaan maailman 16. suurin laivanrakennusyhtiö. Kaikki muut 30 suurimman joukossa ovat aasialaisia. Meyer Turku on sijalla 42.

Teknologian myynti ei innosta Meyeriä. – Jos meriteollisuuden yritykset myyvät teknologiaa ja osaamista ulkomaille, ne saavat lyhytaikaisia voittoja, mutta pitkällä aikavälillä käy huonosti, Jan Meyer sanoo, – Kauppaa tietysti käydään kaikkien kanssa.

Risteilijöiden osuus maailman laivanrakennuksesta on pieni. – Onhan tämä kapea markkina, mutta toimii hyvin. Ei olla riippuvaisia esimerkiksi öljyn hinnasta, Meyer sanoo.

Teksti: Marko Mannila/Meriteollisuus
Kuva: Antton Lounasheimo/Teknologiateollisuus