Järvenpäästä tulee terästä laivakeittiöihin

[[{"type":"media","view_mode":"media_original","fid":"334","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"399","typeof":"foaf:Image","width":"600"}}]]
Reijo Vihersaari hitsaa Kavikalla.

Kavika toimitti meriteollisuuteen ensimmäisen keittiönsä lähes 40 vuotta sitten, kun Finnjetiä rakennettiin. Sen jälkeen yhtiön teräskalusteet ovat löytäneet tiensä loistoristeilijöihin ja sotalaivoihinkin kaikkialle maailmaan.

Järvenpääläisen Kavikan ensimmäiset tuotteet meriteollisuudelle valmistuivat 70-luvun lopussa, kun Finnjetiä alettiin rakentaa. Korkeimmillaan meriteollisuustoimitusten osuus yhtiön liikevaihdosta nousi 60 prosenttiin, kun Helsingin telakalla tehtiin risteilijöitä 90-luvulla.

Kavika valmistaa meriteollisuuteen ruostumattomasta teräksestä ravintolakalusteita. Pöydät, hyllyköt, lämmitetyt ja jäähdytetyt tiskit ja palvelulinjastot kuuluvat yhtiön tuotevalikoimaan, samoin vaikkapa loistoristeilijöissä käytettävät erikoiset jääkaapit. Kaikki meriteollisuuden urakat ovat mittatilaustöitä, ja ne suunnitellaan tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

Tällä hetkellä meriteollisuuden osuus yhtiön tuotannosta on noin 15–20 prosenttia, ja yhtiö keskittyykin etupäässä meriteollisuuden korjausprojekteihin.  – Meidän projekteissamme on usein joku erikoisuus, vaikkapa niukat lähtötiedot, tai kova kiire, toimitusjohtaja Jouni Lievonen sanoo.

Suomessa korkeat kustannukset

Lievonen ei ole tyytyväinen Suomen kustannustasoon. Pitkissä ja suurissa projekteissa hinta on keskeinen kilpailutekijä, mutta suurin kustannuserä ovat palkat. – Suomalaisella kustannustasolla ei pysty kilpailemaan esimerkiksi Puolan tai Kiinan kanssa. Eikä töitä kannata teettää esimerkiksi viikonlopputyönä, sillä palkat sivukuluineen  muodostuvat liian kalliiksi.

Kavikan tuotanto on syklistä, mutta kotimaan osalta se painottuu kesään. – Oikeastaan paras aika meidän kesälomillemme olisi joulu-helmikuu, Lievonen pohtii.

Yhtiön meriteollisuuden referenssien lista on valtavan pitkä. Siihen kuuluu ravintolakalusteita risteilijöiden ohella sotalaivoihin monen maan laivastolle, esimerkiksi Suomeen, Ranskaan ja Venäjälle. Kavikan kalusteita on myös kuuluisassa Mistral-luokan helikopterien tukialuksessa, jonka Ranska myi Venäjän sijasta Egyptille. Kaikkiaan laivatoimituksia on yli kaksisataa, suurimmat arvoltaan yli puoli miljoonaa euroa.

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"335","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"319","style":"width: 480px; height: 319px; float: right;","typeof":"foaf:Image","width":"480"}}]]

Sairaalat ja ravintolat myös asiakkaina

Tällä hetkellä Kavikan ruostumattomasta teräksestä valmistettuja tuotteita menee sairaaloihin, laboratorioihin ja ravintoloiden keittiöihin. Lähes kaikissa Suomen yliopisto- ja keskussairaaloissa on yhtiön valmistamia kaappeja, pöytiä, altaita tai muita tuotteita.

Uutena aluevaltauksena Kavika toimittaa Bahamalle ja Dubaihin luksushotelleihin kalusteita haponkestävästä teräksestä. Niiden pitää sietää kosteaa ja kuumaa ilmastoa. Muita vientimaita ovat vaikkapa Australia, Japani, Saksa ja Norja.

Kavika sai sairaalakalusteensa hyväksytettyä Venäjällä pari vuotta sitten, mutta poliittiset muutokset siirsivät kaupantekoa tulevaisuuteen.

Tällä hetkellä yhtiö työllistää kuusikymmentä työntekijää, joista 42 on tuotannossa. Luku sisältää myös vuokratyöläiset. – Vuokratyö on meille tärkeä rekrytointikanava, Lievonen kertoo. Yhtiön koko liikevaihto on noin yhdeksän miljoonaa euroa.

Yhtiö on tunnettu nopeista ja täsmällisistä toimituksistaan. Välillä on mennyt tarkalle. – Joskus vielä hitsattiin kun rekkakuski jo odotti malttamattomana lähtöä ehtiäkseen Saksan laivaan. Silloin tuotteet lähtivät vielä ”lämpiminä”. Mutta ei niistä valituksia tullut, Lievonen muistelee.

Kuvassa Kavikan vientijohtaja Pasi Korpi. Kavika on Meriteollisuus ry:n jäsen

Teksti ja kuvat Marko Mannila