Kaapelit käyvät kaupaksi Kaarinassa

[[{"type":"media","view_mode":"media_original","fid":"337","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"399","typeof":"foaf:Image","width":"600"}}]]
Helkama Bican toimitusjohtaja Timo Vesala.

Meriteollisuuden kaapeleita valmistava perheyritys Helkama Bica vie valtaosan tuotannostaan ulkomaille. Suomalaiset kaapelit käyvät kaupaksi 60 eri maahan niin hyvin, että yhtiö on juuri lisännyt henkilökuntaansa.

Suuri, kimalteleva kela pyörii vinhasti lasin takana teollisuushallissa. Ohut kuparilanka pyörii kelalle. Vähän matkan päässä on toinen kone, jossa kela pyörii hitaammin, ja kiertää ympärilleen paksumpaa, eristettyä sähköjohtoa. Kaarinassa sijaitsevan teollisuushallin laitteissa pyörii, kiertää, kieppuu ja punoutuu yhteen mitä eriskummallisemman näköisiä sähkö- ja muita johtoja ja kaapeleita.

Helkama Bica on erikoistunut laiva- ja offshoreteollisuuden kaapeleihin. – Valikoimissamme on noin 800 erilaista laivakaapelia, Helkama Bican toimitusjohtaja Timo Vesala kertoo.

Laiva- ja offshoreteollisuuteen valmistetaan esimerkiksi energia- ohjaus- ja tiedonsiirtokaapeleita, halogeenittomia ja palonkestäviä kaapeleita, ja vaikkapa öljyn ja mudankestäviä kaapeleita. Palonkestävissä kaapeleissa on ohut mineraalinauha kuparijohtimien päällä ja niitä käytetään esimerkiksi hälytyslaitteissa, joiden tulee toimia tulipalonkin aikana.

Laiva- ja offshoreteollisuuden kaapelit kattavat 80 prosenttia tuotannosta. Muualle teollisuuteen menee lähinnä instrumentointi- ja valokaapeleita

[[{"type":"media","view_mode":"media_original","fid":"340","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"399","typeof":"foaf:Image","width":"600"}}]]
Paula Ojala valvoo kaapelointikoneen toimintaa.

Tuotteet kaikilla samanlaisia

 Laiva- ja offshorekaapelien valmistus on sikäli erikoinen bisnes, että tuotteet ovat kaikilla valmistajilla samanlaisia. Tämä johtuu meriteollisuuden alan standardoinnista, joka keskittyy Helkama Bican tuotteiden osalta kahteen eri standardiperheeseen.

– Standardoinnin hyvä puoli on se, että valmistaja voi hyödyntää suurtuotannon etuja. Haittapuoli taas on se, että kilpailijoilla on samat tuotteet, Vesala sanoo. – Me kilpailemme palvelulla ja lyhyillä toimitusajoilla. Usein käy niin, että projektien loppuvaiheessa tarvitaan nopeasti lisää kaapeleita. Silloin toimitusaika ratkaisee. Tavallisimpia kaapeleita löytyykin varastosta.

Helkama Bican toimitustäsmällisyys on huippuluokkaa, viime vuosina lähempänä sataa kuin yhdeksääkymmentä prosenttia.

Raaka-aineet, etenkin kaapeleiden sisältämä kupari, ovat suurin kustannuserä kaapeleiden valmistuksessa. Valmistuksessa käytettävät koneet ovat myös suuri investointi, joten tuotanto pyörii kolmessa vuorossa viitenä päivänä viikossa. Kaapelit kannattaa valmistaa yhdessä paikassa, sillä vaiheittaisessa tuotannossa suurien kelojen siirtely esimerkiksi alihankkijoille ja takaisin olisi liian vaikeaa.

Kolme tehdasta

Helkama Bica on valmistanut kaapeleita jo yli 50 vuotta. Nyt tehtaita on kolme, Suomessa Kaarinan lisäksi Hangossa. Shanghain tehdas avattiin vuonna 2006. – Tuotannon pitää olla maantieteellisesti lähellä asiakasta, Vesala sanoo. Aasiassa valmistetaan suurin osa laivoista maailmassa.

Eurooppa on silti selvästi suurin markkina-alue. Asiakkaina ovat joko suuret eurooppalaiset telakat tai niiden verkostoyhtiöt.  

Suomen meriteollisuus käyttää paljon Helkaman kaapeleita. Matkustajalaivoissa ja risteilijöissä kaapeleita on tyypillisesti tuhannesta useaan tuhanteen kilometriin yhtä laivaa kohti. Yhteen laivaan toimitetaan 60 – 80 erilaista kaapelia.   Tavallisessa rahtilaivassa tarvitaan paljon vähemmän kaapeleita, noin kymmenesosa risteilijöiden määrästä.

[[{"type":"media","view_mode":"media_original","fid":"341","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"399","typeof":"foaf:Image","width":"600"}}]]
Erica Holmqvist valmistelee palmikointikoneen panostusta.

Liikevaihto kasvaa

Helkama Bican liikevaihto on kasvanut tasaisesti. Vuonna 2011 myynti oli alle 40 miljoonaa euroa. Viime vuonna liikevaihto oli lähes 55 miljoonaa euroa ja liikevoitto positiivinen. Suomen toimintojen osuus oli lähes 40 miljoonaa. Suomessa tuotetuista kaapeleista vietiin 76 prosenttia, ja vientimaita oli kuutisenkymmentä.

Kasvava liikevaihto vaatii lisää työntekijöitä. – Viime vuonna meitä oli Suomessa 138, mutta äskettäin lisäsimme kolmannen vuoron Hankoon, ja palkkasimme kymmenen työntekijää lisää, Vesala sanoo. Kiinassa työntekijöitä on 81.

Helkama Bica kuuluu Helkama Emotor-konserniin, joka valmistaa ja tuo Suomeen myös polkupyöriä. Helkaman yritysperheeseen kuuluu myös autojen maahantuontia ja – vuokrausta, kiinteistöliiketoimintaa ja logistiikkaa.

Helkama Bica on Meriteollisuus ry:n jäsenyritys.

Teksti ja kuvat: Marko Mannila