LNG ja digitalisaatio meriteollisuuden menestyksen takeina

– Maailma muuttuu nopeammin kuin uskomme: Kymmenen vuotta sitten tuntui hyvin kaukaiselta ajatukselta, että kaasua käytettäisi polttoaineena laivassa, Juha Kytölä sanoo. Wärtsilän ympäristöratkaisuista vastaava johtaja Kytölä puhui Meriteollisuus ry:n Vaikuttajafoorumissa Helsingissä 23. marraskuuta.

Wärtsilä uskoo LNG-kaasuun ja sen mahdollisuuksiin merenkulussa. – Alalle on koko ajan kehkeytymässä lisää liiketoimintaa, Kytölä sanoo.

[[{"type":"media","view_mode":"media_original","fid":"324","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"275","style":"cursor: default; margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; vertical-align: baseline; font-family: 'Lucida Grande', 'Lucida Sans Unicode', sans-serif; font-size: 13.008px; line-height: 20.0063px; background-color: rgb(255, 255, 255);","typeof":"foaf:Image","width":"600"}}]]

LNG:n mukanaan tuomia mahdollisuuksia aluksessa. Kuva: Wärtsilä

LNG:n tuotantoketju alkaa kaasun etsinnästä ja porauksesta. Sen jälkeen se kulkee tuotantoon ja nesteytykseen sekä edelleen kuljetukseen ja varastointiin. Seuraavaksi vuorossa ovat vastaanottavat terminaalit ja uudelleenkaasutus, ja vasta tämän jälkeen LNG on valmis jakeluun loppukäyttäjälle. Väliin mahtuu paljon merikuljetuksia ja varastointia, toisin sanoen paljon bisnestä ja mahdollisuuksia.

LNG-kaasun etuna vaikkapa öljyyn nähden on hinnan vakaus. Kaasun vakaa hinta on turvallinen etenkin pitkäaikaisissa investoinneissa.

Ympäristöasioihin kiinnitetään koko ajan enemmän huomiota merenkulussa ja meriteollisuudessa. Kytölän mukaan tämä lisää sääntelyä koko ajan. Hän myös uskoo, että suuri määrä johtavista tuotteista kehitetään Suomessa. – Tarvitsemme entistä enemmän investointeja ja kehitystyötä.

Wärtsilä on itse kehityksen etulinjassa. Yhtiö esitteli keväällä Wärtsilä 31-moottorin, joka hyväksyttiin toukokuussa Guinnessin ennätysten kirjaan maailman tehokkaimpana nelitahtisena dieselmoottorina. Sitä voidaan käyttää monilla erilaisilla polttoaineilla.

[[{"type":"media","view_mode":"media_original","fid":"325","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"399","typeof":"foaf:Image","width":"600"}}]]
Wärtsilän johtaja Juha Kytölä, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer sekä Meriteollisuus ry:n puheenjohtaja Juha Heikinheimo Vaikuttajafoorumin paneelissa 23.11. 2015. Kuva:Marko Mannila/Meriteollisuus

Meriteollisuudessa on käynnissä toinenkin suuri mullistus, digitalisaatio. Interaktiivinen ja reaaliaikainen data, Big Datan analysointi ja prosessointi sekä ennakoivat toimenpiteet ja optimointi parantuvat ja kehittyvät digitalisaation myötä.

- Datan yhdistäminen hyödyttää kaikkia toimijoita, Kytölä sanoo.

Digitalisaatio mahdollistaa uudet bisnesalueet. Monille laitteille voidaan tarjota asiakastukea vaikkapa verkon kautta.