Maailman risteilijöiden hyttiovista 40 prosenttia tulee Salosta

[[{"type":"media","view_mode":"media_original","fid":"343","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"400","typeof":"foaf:Image","width":"600"}}]]
Metallisiin laivan oviin saa nykyään monenlaisia kuvioita.

Antti-Teollisuus valmistaa 40 prosenttia suurten valtameriristeilijöiden ovista maailmassa. Salolaisen tehtaan ovia on neljännesmiljoona kappaletta kolmessa sadassa aluksessa. Kaikki tämä reilussa 20 vuodessa.

Suuressa teollisuushallissa Salon Kuusjoella käy kova tohina, kun teräslevyjä leikataan, hitsataan ja taivutetaan oviksi. Sitten ovet pakataan puukehikkoihin ja lähetetään Saksaan Meyerin telakalle. Ovet tulevat rakenteilla olevaan Genting World -loistoristeilijään.

Kolmentuhannen oven tekeminen kestää kymmenisen viikkoa. Ne toimitetaan sitä mukaa, kun laivan hytit rakentuvat, eli noin puolen vuoden aikana.

Suuri projekti vaatii suunnittelua, jotta se pysyisi tehokkaana. – Olemme panostaneet lean-ajatteluun. Ovien läpimenoaika tuotannossa on lyhyt, eivätkä ovet jää tänne varastoon, kaupallinen johtaja Markko Takkinen sanoo.

Saksalaisia ei kiinnosta lakon aiheuttamat viiveet

Toimitusketju on hiottu nopeaksi. Kun ovet lähtevät Salosta perjantaina, voidaan ne asentaa paikalleen Saksassa seuraavana tiistaina.

Toimitusketjuun liittyy myös heikko kohta. – Kuljetusalan lakot ovat meille hyvin hankalia. Ulkomaisia asiakkaitamme ei kiinnosta, ovatko ahtaajat lakossa vai eivät, toimitusjohtaja Kalle Isotalo sanoo. – Ns. lakkoperjantaina viime syyskuussa jouduttiin lähettämään ovia jo torstaina, ja siitä aiheutui meille lisäkustannuksia. Olemme joskus tehneet vaihtoehtoisia suunnitelmia maakuljetuksistakin, mutta silloin kaupat menisivät tappiolle.

[[{"type":"media","view_mode":"media_original","fid":"344","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"399","typeof":"foaf:Image","width":"600"}}]]
Tommi Murto-Unkila ja Raimo Stolt kokoonpanevat Tallinkin hyttiovea.

Tehokkaan tuotannon ohella Antti-Teollisuuden etuna on ”räätälöity massatuotanto”. Tämä on tarpeen, sillä yhdessä aluksessa voi olla 150 erilaista ovea. Pienimmillään yhden aluksen ovista vain kaksi tai kolme on samanlaista. Tällaisessa tilanteessa halvan työvoimakustannusten maat eivät ole pystyneet kilpailemaan.

Sijainti Euroopassa on myös etu. – Laivojen rakennuksessa tarvitaan aina lisätoimituksia ja nopeita korjauksia. Aasiasta eivät tällaiset toimitukset ehdi ajoissa, myyntipäällikkö Toni Leino sanoo.

Ovien suunnittelu on yhteistyötä arkkitehtien kanssa. Design pitää sovittaa yhteen laivojen korkeiden palo- ja äänieristysmääräysten kanssa.  Tällä hetkellä muodissa ovat valo- tai muut kuvat. Oveen voidaan käytännössä tulostaa melkein mikä tahansa kuva.

Ovia miljardöörin huvipurteen

Laivan ovien valmistus alkoi Antti-Teollisuudessa vuonna 1992. Yhtiö on ehtinyt valmistaa 250 000 laivan ovea kolmeensataan alukseen. Joukossa ovat Oasis-sarjan alukset, ja vaikkapa useat offshore-lauttojen asuntomoduulien hyttiovet, jotka eivät juuri risteilijöiden ovista ominaisuuksiltaan poikkea. Salossa tehtyjä ovia on myös Viking Gracessa, Mein Schiffeissä (ns.TUIt) sekä Tallinkin Princessissä ja Galaxyssä.  Mielenkiintoinen toimituskohde on myös uusiseelantilaiselle miljardöörille rakennettava 107-metrinen luksusjahti Ulysses, joka valmistuu aivan lähiaikoina.

Antti-Teollisuuden markkinaosuus on noussut huimaan 40 prosenttiin kaikista huippuristeilijöiden ovista maailmassa. – Jotain olemme tehneet oikein, Isotalo sanoo.  Ovista viedään ulkomaille 70 prosenttia, eniten Saksaan, mutta myös Ranskaan ja Italiaan. Chile on vientimaista kaukaisin.

[[{"type":"media","view_mode":"media_original","fid":"345","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"399","typeof":"foaf:Image","width":"600"}}]]
Kalle Isotalo (vas), Markko Takkinen sekä Toni Leino esittelevät malliovea tehtaalla.

Antti-Teollisuus on perustettu vuonna 1952 ja sen päätuote on viljankuivurit ja – käsittelylaitteet. Koko yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 20 miljoonaa euroa, josta meriteollisuuden ovien osuus on noin viisi miljoonaa. Työntekijöiden määrä on 120, joista 30–35 henkilöä työskentelee ovien parissa. Antti-Teollisuus on Kalle Isotalon ja hänen sisarustensa omistama.

Tulevaisuuteen on luja usko, sillä käynnissä on toimitilojen laajennus. Tänä vuonna otettiin käyttöön kaksi miljoonaa maksanut levyntyöstölinja.

Vaikka Antti-Teollisuus toimittaa melkein puolet kaikista risteilijöiden ovista ja melkein minkälaisen teräsrakenteisen oven tahansa, ei sekään pysty aivan jokaista tekemään: saunanovi on nimittäin laivoissakin puuta.

Antti-Teollisuus on Meriteollisuus ry:n jäsen.

Teksti: Marko Mannila
Kuvat: Antti-Teollisuus ja Marko Mannila