Menestys vaatii vahvaa meriklusteria, kilpailukykyä ja rohkeutta

[[{"type":"media","view_mode":"media_original","fid":"305","attributes":{"alt":"Sauli Eloranta","class":"media-image","style":"width: 500px; height: 342px;","typeof":"foaf:Image"}}]]

– Vahva meriklusteri, digitaalinen kilpailukyky sekä rohkeus luovat uusia mahdollisuuksia, Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta esitteli menestyksen kaavaa. Eloranta puhui I Sea Business – tapahtumassa Raumalla 8. lokakuuta RDI-toiminnan merkityksistä täydelle salille kuulijoita.

Raumalla on Rolls-Royce Marinen tärkein tehdas, ja sen markkina-asema on vahva. Silti Eloranta peräänkuuluttaa uusia yhteistyömalleja, kuten Rauman Seaside Industry Parkia. – Itse ei pidä tehdä kaikkea, mutta pitää uskaltaa lähteä uusille alueille, hän sanoo.

Älykäs alus (Ship Intelligence) on alue, jolta Rolls-Royce odottaa voimakasta kehitystä lähivuosina.  Tulevaisuuden aluksien älykkäät toiminnot voidaan useaan eri ryhmään. Etäohjaus pitää sisällään esimerkiksi koneiden ja laitteiden etävalvonnan, navigoinnin ja sekä lastausjärjestelmien käytön. Operoinnin optimoinnissa on kyse siitä, että koko laivaston kulku sekä varustamon tulot optimoidaan. Myös energiankäyttö aluksella voidaan optimoida.

Kolmas älykkäiden toimintojen ryhmä liittyy päätöksentekoon, maan ja laivan yhteyteen.  Tällä hetkellä autopilotilla pystytään ohjaamaan alus paikasta toiseen, mutta ei vielä väistämään esteitä. Aluksen kunnossapidon seuranta, diagnostiikka sekä huoltorobotit ovat tulevaisuutta laivoilla.

Etäohjattu alus tarjoaa lukuisia etuja tavalliseen miehitettyyn alukseen nähden. Lastinkäsittely on helpompaa ja lastia voidaan ottaa enemmän, kansirakenteita tai miehistön asuintiloja ei tarvita. Vastaavasti painonjakauma aluksessa on parempi, ja alus on kokonaisuudessaan kevyempi.

Elorannan mukaan tekninen valmius ensimmäiselle miehittämättömälle alukselle on jo vuonna 2017.

Yhtä aikaa digimaailma kehittyy ympärillä. Eloranta listaakin mahdollisia tulevaisuuden laitteita ja palveluja, joista yksi mahdollisuus on ”Google Ocean View”-tyyppinen tiedon lisääminen meriympäristöstä.

Elorannan ohella tilaisuudessa esitelmöivät muun muassa tulevaisuustutkija Yrjö Myllylä ja FIMECCin Harri Kulmala. Myllylän aiheena oli tulevaisuuden teollisuuspuisto ja Kulmala puhui innovoinnista.