Meriteollisuuden vaikuttajat: Merikuljetukset ympäristöystävällisiä

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"326","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"320","style":"width: 480px; height: 320px;","typeof":"foaf:Image","width":"480"}}]]
Panelisteja Meriteollisuus ry:n Vaikuttajafoorumissa 23.11. Kuva: Marko Mannila

– Kaikki kuljetukset pitäisi pyrkiä suorittamaan laivoilla. Se on ehdottomasti tehokkain ja ympäristöystävällisin tapa kuljettaa tavaroita paikasta paikkaan, Juha Heikinheimo sanoi Meriteollisuus ry:n Vaikuttajafoorumissa 23.11. Heikinheimo on Meriteollisuus ry:n puheenjohtaja sekä NAPA Oy:n toimitusjohtaja. Etelärannassa järjestetyssä foorumissa oli paikalla lähes 70 vaikuttajaa.

Heikinheimo muistutti myös, että merikuljetusten ja sitä kautta laivojen tarve on kasvanut. Tällä hetkellä maailman telakoilla on kuitenkin vapaata kapasiteettia, ja laivarakennus Kiinassa kasvaa jatkossakin. Kiinalaiset alkavat rakentaa ensimmäistä risteilijääkin.

Suomi on hyvin sijoittunut risteilylaivamarkkinoilla. Risteilylaivojen markkina on pieni, mutta arvoltaan korkea. Heikinheimo muistuttaa, että risteilylaivojen rakentamisen vaatii korkeaa teknologiaa. – Vain seitsemän prosenttia risteilylaivan arvosta on terästyötä, hän sanoo.

Syklisellä alalla pitää kehittyä jatkuvasti. Heikinheimon mukaan seuraavat asiat ovat erityisen tärkeitä:

  • kustannusten pitäminen kurissa
  • korkean koulutustason ylläpito
  • kotimaisen suosiminen, jopa subventoimalla
  • digitaalisuuden täysi hyödyntäminen

Erityisen huolissaan Heikinheimo on Suomen kustannuskilpailukyvystä. – Esimerkiksi Saksassa, Espanjassa ja Hollannissa on meriteollisuutta, ja heidän kustannustasonsa on 15 prosenttia alempi. Ja Aasiassa kustannustaso on vielä alhaisempi

Meriteollisuudella menee kuitenkin hyvin. – Nyt on hyvä pöhinä, Heikinheimo sanoo. Meriteollisuuden hyvä pöhinä auttaa koko Suomea, sillä keskimäärin 90 prosenttia tuotteista menee vientiin.

Merkittävät puhujat foorumissa ja paneelissa

Heikinheimon lisäksi Vaikuttajafoorumissa oli puhumassa alan johtohenkilöitä. Suuret uudisrakennustelakat olivat edustettuina: Keynote – puheen piti Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer risteilylaivojen markkinoista, offshoren mahdollisuuksista kertoi Technipin toimitusjohtaja Tommi Matomäki, ja Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Heikki Pöntynen valotti meriteollisuuden arvoketjuja. Arctech Helsinki Shipyardin toimitusjohtaja Esko Mustamäki puhui meriteollisuuden tutkimus- ja kehityssuunnista.

Lisäksi puhumassa oli muitakin merkittäviä alan osaajia. Wärtsilän ympäristöasioista vastaava johtaja Juha Kytölä esitteli puhtaita teknologioita ja Aker Arcticin toimitusjohtaja Reko-Antti Suojanen puhui arktisesta osaamisesta.

Esitelmien jälkeen puhujat muodostivat paneelin, jolta yleisö innokkaasti kyseli alan asioita. Kansanedustaja Kari Uotila pohti Tekesin säästöjen vaikutuksia sekä digitalisaation käyttöönottoa. Vastauksissaan paneeli painotti innovaatioiden tärkeyttä Suomelle ja että innovaatiot maksavat itsensä nopeasti takaisin. Digitalisaatio puolestaan etenee jatkuvasti, mutta se ”vaatii askelia, ei vain yhtä laitetta, vaan koko laitekantaa mukaan”.

Muita juttuja Vaikuttajafoorumista:

Jan Meyer: Risteilyalusten markkina pieni, mutta toimiva

LNG ja digitalisaatio meriteollisuuden menestyksen takeina

Tilaisuuden esitelmiä