Meriteollisuus edistää ICT:llä energiatehokkuutta

Meriteollisuus on yksi Suomen cleantechin keihäänkärkitoimialoista. Ympäristöteknologian ja kestävän kehityksen merkitys alalle on suuri ja tarjoaa merkittävän liiketoimintapotentiaalin. Suomalaisen meriteollisuuden monipuolista osaamista ja ongelmanratkaisukykyä hyödynnetään kehitettäessä korkean teknologian ratkaisuja puhtaan meriliikenteen ja merien kestävän hyötykäytön edistämiseksi.

Meriliikenne ympäristöystävällisin ja energiatehokkain kuljetusmuoto

Rikki-, typpi- ja hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on edellytys puhtaaseen operointiin. Uudet Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) säännöt tulevat myös vaatimaan tätä. Lisäksi EEDI –energiatehokkuusindeksi edellyttää uusilta laivoilta tehokasta energian käyttöä. Meriteollisuus kehittää ratkaisuja, jotta meriliikenne voi toimia yhä vastuullisemmin. Polttoaineen kulutusta vähentävät laivakonseptit, operoinnin optimointisovellukset, hydrodynamiikan kehittäminen simuloimalla sekä uudet energiaratkaisut vähentävät meriliikenteen energiantarvetta. Useita suomalaisia huipputuloksia on jo saavutettu. Deltamarinin B.Delta – energiatehokkaat rahtilaivakonseptit, Turun telakalla rakennettu LNG -käyttöinen risteilylautta Viking Grace, NAPAn optimointityökalut sekä ABB:n EMMA –energianhallintajärjestelmä ovat alan kansainvälisiä huippureferenssejä.

ICT –ratkaisut merkittävässä roolissa energiatehokkuuden lisäämisessä

ICT:n merkitys tulee kasvamaan tulevaisuudessa myös meriteollisuudessa. Esimerkiksi simuloinnin avulla voidaan etsiä energiatehokkuuden kannalta parhaat ratkaisut. Optimointi- ja monitorointityökalujen avulla laivan operointia voidaan seurata ja vähentää näin laivan energiankulutusta saadun tiedon avulla.

Energiatehokkuutta ja ICT -ratkaisuja kehitetään aktiivisesti. Tekesin Arktiset Meret –ohjelman Laivojen energiatehokkuusteknologiat (SET) – projekti on esimerkki laajasta rinnakkaishankkeesta, johon osallistuu alueen johtavia yrityksiä ja tutkimuslaitoksia; Aalto Yliopisto, ABB Oy, Aker Arctic Technology Oy, Alfa Laval Aalborg Oy, Deltamarin Oy ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy. Hanke tähtää uusien energiansäästöteknologioiden kehittämiseen useille alustyypeille. Tavoitteena on parantaa energiatehokkuutta erityisesti arktisessa merenkulussa. Deltamarinin osaprojektin tavoitteena on jatkaa aiemmin yhteistyössä VTT:n ja ABB:n kanssa, FIMECC-SHOK-ohjelmassa kehitetyn laivan energiavirtojen simulointityökalun hyödyntämistä ja kehittämistä. Projektissa on tarkoitus mallintaa työkalun avulla projektin case-aluksissa uusien energiaa säästävien laitteiden tai prosessien säästöjä, ottaen huomioon laivan todelliset operointiolosuhteet.

Meriteollisuus kehittää aktiivisesti Tekesin Arktiset Meret –ohjelmassa. Meriteollisuus ry tukee yrityksiä hankkeiden suunnittelu- ja hakuprosessissa. Pääteemat ovat ympäristöteknologian lisäksi teollinen internet ja tuottavuuden kehittäminen. Meriteollisuus on ylpeä toimialan roolista puhtaan teknologian suunnannäyttäjänä.