Meriteollisuus visioi tulevaisuutta Slushissa

Meriteollisuuden Digitalizing Maritime Business -tapahtuma toi yhteen yli 340 alan tulevaisuudesta ja digitalisaatiosta kiinnostunutta toimijaa.

Meriteollisuuden Digitalizing Maritime Business -tapahtuma toi yhteen yli 340 alan tulevaisuudesta ja digitalisaatiosta kiinnostunutta toimijaa. Perjantaina 1.12. Slushin yhteydessä järjestetyn tapahtuman keynote-esityksissä toistui teknologisen kehityksen ja disruption nopeus: omaa liiketoimintaa on kehitettävä aktiivisesti ja seurattava myös oman toimialan ulkopuolisia ilmiöitä. Maailma ei koskaan enää muutu niin hitaasti kuin nyt. 

[[{"fid":"533","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":""},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":""}},"attributes":{"style":"width: 500px; height: 375px;","class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

ABB:n Mikko Lepistö esitteli visioita meriliikenteen sähköistymisestä. ABB Ability™ Marine Pilot Vision esiteltiin yleisölle ensimmäistä kertaa juuri Slushissa; ratkaisu tilannekuvan lisäämiseen laivan navigoinnissa. Sen avulla alusten toiminta on entistä turvallisempaa ja tehokkaampaa. Laivan miehistö voi käyttää ratkaisua kaikkialla aluksessa, ja se on seuraava askel kohti etävalvottuja ja lopulta itsenäisesti toimivia aluksia.

Jörgen Strandberg Wärtsilältä kannusti ekosysteemin toimijoita vieläkin tiiviimpään yhteistyöhön. Myös muiden toimialojen innovaatiot ja kehitys heijastuvat meriteollisuuteen: Strandberg nosti esiin autoteollisuuden roolin liikenteen kehittämisessä. Digitalisaation vaikutusta manuaaliseen työhön pohditaan paljon. Keskeisintä autonomisen liikenteen edistämisessä kuitenkin on inhimillisten virheiden mahdollisuuden poistaminen ja turvallisuuden parantaminen.

Viking Linen Gustaf Eklund esitteli uusien alusten innovaatioita. Yhtiön uuteen, vuonna 2020 valmistuvaan alukseen tulee niin sanotut roottoripurjeet, jotka pienentävät polttoaineen kulutusta. Yhtiö hakee purjeilla polttoainekulutuksen pienentämistä jopa 10 prosentilla. Purjeen on kehittänyt Meriteollisuus ry:n jäsen Norsepower. Eklund kertoi myös digitaalisuuden vaikutuksista asiakaskokemukseen. Digitalisaatio tulee tulevaisuudessa näkymään Viking Linen aluksilla muun muassa siten, että asiointi onnistuu yhä laajemmin älypuhelimella.

Rolls-Roycen Sauli Eloranta ja Iiro Lindborg esittelivät yhtiön autonomisen meriliikenteen hankkeita ja OneSea-ekosysteemin. Rolls-Royce on keskittänyt autonomisen meriliikenteen kehitysresurssinsa Suomeen. Suomen ensimmäinen itseohjautuvien laivojen testimeri, Jaakonmeri, avautui Selkämerellä aiemmin tänä vuonna. Rolls-Royce testaa Jaakonmeren alueella muun muassa alusten sensoritekniikkaa ja operointia. Eloranta korosti, kuinka tärkeää on seurata myös muiden toimialojen kehitystä, sillä digitalisaation edetessä toimialojen väliset raja-aidat hälvenevät ja jopa katoavat. 

DIMECCin vetämässä PikeTank-keskustelussa startupit esittelivät uusia liiketoimintamalleja ja innovaatioitaan. PikeTank-kilpailuun osallistuivat ASAN Security Technologies, Conexbird, Davy, Wello, CloudStreet sekä ICEYE, joista viimeinen oli tuomariston suosikki. ICEYE on suomalainen avaruustekniikka-alan startup-yritys, joka kehittää mikrosatelliitteja hyödyntävää palvelua. Palvelun avulla voidaan tarjota liki reaaliaikaista tutkakuvaa ajankohdasta ja sääolosuhteista riippumatta. Yritys on saanut alkunsa Aalto-yliopiston piensatelliittiohjelmasta. Yleisön suosikki oli vauhdikkaan esityksen pitänyt Conexbird. Yritys valvoo maailman merirahtia ja pyrkii vähentämään rahtihävikkiä uudenlaisella tavalla: värähtelyteknologiaa hyödyntämällä.

"Only look forward - there is so much we can do." Anne Berner

Liikenneministeri Anne Berner oli tapahtuman päätöspuhuja. Bernerin inspiroivassa puheenvuorossa katsottiin rohkeasti liikenteen ja liikkumisen tulevaisuuteen: autonomiseen liikenteeseen, ilmastonmuutokseen sekä digitalisaation vaikutuksiin. Berner korosti puheenvuorossaan valtiovallan merkitystä yritysten innovaatioiden ja tulevaisuuden mahdollistajana. Muun muassa autonomisen liikenteen osalta Suomen lainsäädäntö on maailman kehittyneintä. Digitalisaation edistäminen sekä automaation ja tiedon laaja hyödyntäminen ovat hallituksen kärkihankkeiden ajureita. Merenkulussa näiden avulla voidaan merkittävästi parantaa turvallisuutta, vähentää päästöjä ja parantaa tehokuutta. 

"Digitalizing Maritime Business oli huikea menestys", iloitsee Meriteollisuus ry:n toimitusjohtaja Elina Vähäheikkilä. "Tapahtuman suosio osoittaa, että suomalainen meriteollisuus on kansainvälisesti huipputasolla ja korkean teknologian ala, joka tuo ratkaisuillaan vastauksia yhteiskunnallisiin haasteisiin nyt ja tulevaisuudessa. Kiitos kaikille tilaisuuteen osallistuneille sekä yhteistyökumppaneillemme!"

Meriteollisuus ry:n Digitalizing Maritime Business -tapahtuman yhteistyökumppaneina toimivat OneSea, Helsingin kaupunki, Suomen Varustamot, Merenkulun säätiö sekä Suomen Satamaliitto.

Tapahtuman twiitit löydät hashtagilla #MaritimeSlush, ja puhujien esitykset sivun liitetiedostoista.