Meyer Turku aloitti Costa Smeraldan rungon koonnin

Tänään keskiviikkona Meyer Turun telakalla järjestetty perinteinen onnenkolikkoseremonia oli merkkinä uuden Costa Cruisesin Smeralda-aluksen rungon koonnin aloituksesta. Aluksesta tulee todellinen kaunotar. Italialaisten piazzojen inspiroimana aluksen perässä on muun muassa laaja avoin portaikko. Costa Smeralda on suunniteltu tarjoamaan matkustajille laatua, tyyliä, lämmintä vieraanvaraisuutta, esityksiä sekä tietysti maailman kuulua italialaista ruokaa useissa ravintoloissa. Kaikki tämä tarjoillaan raikkaassa COSTAn tyylissä.

Rungon koonnin aloittaminen on historiallinen hetki myös Turun telakalle – Bruttovetoisuudeltaan 182 700 tonnin Costa Smeralda on telakan suurin laiva kymmeneen vuoteen.

”Olemme tuotannon tämänhetkisen kasvun puolessa välissä, ja myös investointimme alkavat jo näkyä telakalla. Telakalla työskentelee myös lähes 700 laivanrakentajaa enemmän kuin vuonna 2014”, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer toteaa.

Costa Smeralda on osa Costan emoyhtiö Carnival Corporationin hanketta tuoda maailman merille ensimmäiset LNG-käyttöiset risteilyalukset. Meyer Turku on ollut LNG-laivojen rakentamisen edelläkävijä, ja telakalta on valmistunut jo kaksi LNG-käyttöistä autolauttaa (Viking Grace 2014 ja Tallink Megastar 2017). Nyt Meyer Turku on yhdessä sisartelakka Meyer Werftin kanssa luonut LNG-käyttöisen risteilyaluksen.

Laivanrakentajille rungon koonnin aloittaminen kolikkoseremonioineen on aina juhlava hetki. Tapahtuman jälkeen laivan runko alkaa pikku hiljaa rakentua telakan rakennusaltaaseen.

”Olemme innoissamme, kun saamme juhlia tätä erityistä hetkeä laivan rakentamisessa. Costa Smeralda on todellinen innovaatio kansainvälisille markkinoille ja tärkeä askel uusien standardien asettamisessa koko teollisuudelle”, sanoo Michael Thamm, Costa Groupin ja Carnival Aasian toimitusjohtaja.

Yhteistyötä Meyer Groupin sisällä

Meyer Turun rakennusaltaassa on jo 140 metriä pitkä Costa Smeraldan kappale, sillä laivan FERU (floating engine room unit), kelluva konehuoneyksikkö, tuotiin telakalle Meyerin omistamalta Neptun Werftiltä Saksasta kaksi viikkoa sitten.

”FERU on osa Meyer Groupin strategiaa, jossa pyrimme löytämään synergioita kolmen telakkamme välillä. FERUjen rakentaminen Neptunilla auttaa myös Meyer Turun tuotannon kasvattamisessa ja on hyvä merkki telakoidemme välisestä yhteistyöstä”, Jan Meyer paljastaa.

Costa Smeralda aloittaa risteilyt lokakuussa 2019. Ensimmäinen risteily alkaa Hampurista, josta matka etenee Rotterdamin, Lissabonin, Barcelonan ja Marseillesin kautta Italian Savonaan. Täällä laiva viettää juhlallista nimeämisjuhlaa. Juhlan jälkeen Costa Smeralda purjehtii läntisellä Välimerellä huhtikuuhun 2020. Costa Smeraldan sisaralus luovutetaan Turun telakalta vuonna 2021.

 

Costa Smeralda numeroina:

  • Luokka: RINA
  • Lippu: Italia
  • Pituus: 337m
  • Leveys: 42m
  • Syväys: 8,8m
  • Bruttovetoisuus: 182,700
  • Matkustajahyttejä: 2612
  • Matkustajia: 6518
  • Parvekkeiden suhde hytteihin: 63,7%
  • Miehistö: 1682
  • Nopeus: 17 solmua
  • Pääkoneiden määrä: 4

Yhteystiedot:

Tapani Mylly
Communication Manager
tapani.mylly@meyerturku.fi
Meyer Turku Oy
Telakkakatu 1
20101 Turku
Finland

Mobile: +358-50-560 2464
Tel: +358 (0)10 670 6206

Linkki kuviin:

https://www.dropbox.com/sh/65gap4pbwvjy66s/AABbCvuJXsy40apeYqyI6UNLa?dl=0

 

Lue alkuperäinen tiedote täällä.