Miehittämättömän meriliikenteen ekosysteemi - Disruptiosta kilpailueduksi

Suomi on eturivissä autonomisen meriliikenteen kehittämisessä; meriteollisuuteen perustetaan autonomisen meriliikenteen ekosysteemi. Tavoitteena on luoda Itämerelle maailman ensimmäinen autonominen meriliikenne eli järjestelmä, jossa laivat kulkevat itseohjautuvasti. Ensimmäiset kokeilut ja sovellukset koskevat rahtilaivoja ja tavaraliikennettä jo lähiaikoina

- Autonomisen meriliikenteen kehittäminen synnyttää paljon uusia ratkaisuja, joilla meriteollisuutemme säilyttää etumatkansa, toiminnanjohtaja Merja Salmi-Lindgren Meriteollisuus ry:stä toteaa. Autonomisen meriliikenteen edistäminen auttaa jäsenyrityksiä kehittämään tuotteitaan ja palveluitaan sekä laajentamaan tarjoomaansa.
 
Ekosysteemissä on mukana Meriteollisuus ry:n kautta lähes 80 yritystä sekä suurina investoijina mm. Cargotec, Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto, ja Wärtsilä. Ekosysteemin rahoituksesta puolet tulee Tekesistä. DIMECC Oy on innovaatioalusta, joka valittiin ekosysteemin toteuttajaksi. 

Meriteollisuus ry on ollut mukana synnyttämässä ekosysteemiä. Yhdistyksen tutkimustoimikunnan syksyllä 2015 käynnistämän tutkimusagendan, SRA:n, (Strategic Research Agenda) päivityksen yhteydessä kokoontui ns. digitaalisuustyöryhmä, jota veti Sauli Eloranta Rolls-Royceltä. Mukana oli jäseniä myös muista alan keskeisistä yrityksistä. Työryhmä määritteli osana agendaa älykkäisiin laivoihin ja järjestelmiin, eli meriklusterin digitaalisiin ratkaisuihin, liittyvät kehitystarpeet, joiden kautta tunnistettiin tarve aloittaa autonomisen meriliikenteen ekosysteemihankkeen suunnittelu. Työryhmä valmisteli hanketta kevään ja kesän 2016 aikana. 
 
Strategisen tutkimusagendan päivitys julkaistaan syksyn 2016 aikana. SRA kokoaa meriteollisuuden tutkimus- ja kehitysteemat ja muodostaa niistä yhteisen vision SMART Maritime Technology Solutions 2025.

Lisätietoa