Myrskytuulen voimalla ylivertaiseen kilpailukykyyn: Über of the Seas

Suomi ajelehtii maailmanmarkkinoiden kylmillä merillä heikentyneen kilpailukykynsä kanssa. Uusi vakaa kurssi voidaan kuitenkin ottaa. Merilogistiikka on elintärkeää koko Suomen teollisuuden menestykselle. Merten Über tarjoaa potentiaalin luovaan myrskyyn, joka maksimoi merilogistiikan tehon. Sen tehon varassa on 80 % Suomen viennistä.

Merten Über – Välttämätön uusi kurssi 

Merten Über perustuu parhaaseen suomalaiseen innovaatio-osaamiseen. FIMECCin REBUS-ohjelman kumppanit ovat luoneet pohjan maailman tehokkaimmalle ja ympäristöystävällisimmälle merilogistiikkajärjestelmälle. Ratkaisu on alustatalous, überisaatio, merilogistiikan täydellinen vallankumous. Säästöt ovat erittäin merkittäviä jo nopealla aikavälillä.

Puhumme satojen miljoonien eurojen säästöistä sekä suomalaisen teollisuuden parantuvasta kilpailukyvystä. Siitä tässä on kyse”, kiteyttää logistiikka-alan käytännön huippuammattilainen Tarmo Tuominen, Nordkalk Oy Ab:n Chief Supply Chain Officer. Tämäkin on vasta varovainen arvio. Logistiikkakustannukset ovat 10-40 % vientiteollisuuden kuluista, ja niitä voidaan pudottaa jopa 30 % Merten Überillä.

Nykytilanteen ongelmat ovat todella suuria. Ensinnäkin laivat viettävät satamassa 40 % ajastaan lastaten ja purkaen. Toiseksi, laivat matkaavat 40 % kulkuajastaan tyhjinä, koska niihin ei ole löytynyt sopivaa rahtia.” Näin listaa dosentti Magnus Gustafsson Åbo Akademista syitä rahtikustannusten nykyiseen kalleuteen. Tämä tarkoittaa sitä, että laivat ovat hyötykäytössä vain kolmasosan siitä, mitä olisi mahdollista! Gustafsson myös muistuttaa, että laivojen ajaminen tyhjinä hakemaan rahtia aiheuttaa lisäksi aivan turhia päästöjä.

Merten Über: Ratkaisu

Ei vain meri- vaan koko teollisuuden logistiikan ja laivanrakennuksen vallankumous! Digitaalinen markkinapaikka logistiikan optimoinnille. Tekniset innovaatiot kuten megaunit. Katso uunituore video 

Merten Über – Miksi Suomi ja Fimecc?

Tuomisen mukaan Suomella on erittäin vahvat edellytykset nousta edelläkävijäksi merilogistiikassa – ja sitä kautta luoda teollisuudelle radikaalisti parempaa kilpailukykyä. ”Viennistämme 80 prosenttia kulkee meritse. Olemme yleensä aluksen kauimmainen kohde, jossa on rankat, äärimmäiset sääolot ja tiukat päästörajoitukset”, summaa Tuominen Suomen logistiikkaosaamisen perustaa.

FIMECC puolestaan tarjoaa ainutlaatuisen osaamisverkoston, teollisen ja tutkimuksellisen ekosysteemin, joka läpimurtoratkaisut löytää. ”FIMECCin alustalla me, eli tässä tapauksessa 10 organisaatiota, yritystä ja yliopistoa, sekä kotimaasta että ulkomailta kuten Yhdysvalloista, olemme pystyneet luomaan maailman tehokkaimman ympäristöystävällisimmän merilogistiikkajärjestelmän”, painottaa Gustafsson.

Suomen tulee käyttää parhaiksi todetut innovaatioverkostonsa kaikin voimin lippulaivansa pelastamiseen – se lippulaiva on Suomen teollisuus. Merten Über tarjoaa uuden elintärkeän kurssin kohti radikaalisti parempaa kilpailukykyä. Säästöt ovat nopeasti satoja miljoonia ja potentiaali moninkertainen. Hyödyntäminen on vain päätöksistä kiinni.

Lisätietoja:

Magnus Gustafsson, dosentti, Åbo Akademi, puh. 040 554 0507, e-mail magnus.gustafsson(at)abo.fi
Tarmo Tuominen, Chief Supply Chain Officer, Nordkalk Corporation, puh. 040 720 5190, e-mail tarmo.tuominen(at)nordkalk.com
Harri Kulmala, puh. 040 840 6380, e-mail: harri.kulmala(at)fimecc.com

FIMECC Oy on Suomen valmistavan teollisuuden innovaatioalusta. Me yhdistämme yli 2200 ihmisen osaamisen sekä mahdollistamme kansainvälisen PPP-alustan kautta sidosryhmämme poikkitieteellisiin ja –teollisiin innovaatioihin. FIMECC lyhentää uusien innovaatioiden läpimenoaikaa yhdistämällä maailman laajuisesti johtavien yritysten ja tutkimuslaitosten voimavarat ja innovaatiot esikilpailullisessa tutkimuksessa. Strateginen uudistuminen luodaan yhdessä.