Wärtsilä 20DF -moottori saavuttaa 100 toimituksen merkkipaalun

Wärtsilä toimittaa sadannen Wärtsilä 20DF -monipolttoainemoottorin vielä tämän kuun aikana. Ensimmäinen moottori lähti Vaasan tehtaalta vain 3,5 vuotta aiemmin. Kyseinen moottori on osa kolmen 8-sylinterisen Wärtsilä 20DF -moottorin toimitusta ropax-alukseen, jota rakennetaan Remontowan telakalla Puolassa kanadalaiselle BC Ferries -varustamolle. Kyseessä on toinen samalle asiakkaalle rakennettavasta kolmen aluksen sarjasta.

"Tämä jo sadannen moottorin toimitus korostaa jälleen kerran Wärtsilän monipolttoaineteknologian etuja, niin joustavuutta polttoaineen suhteen kuin ympäristöhyötyjä. Wärtsilä 20DF osoittaa, että nämä edut ovat yhtä tärkeitä apusovelluksissa, kuten generaattorilaitteistoissa, kuin päämoottorisovelluksissakin", sanoo Stefan Wiik, Engines-toimialan johtaja, Wärtsilä Marine Solutions.

Wärtsilä 20DF -moottori on kehitetty hyväksi osoittautuneesta ja erittäin luotettavasta Wärtsilä 20 -dieselmoottorista, joka tuotiin markkinoille 1990-luvun alkupuolella. DF-versio on kompakti yksikkö, jolla monipolttoaineteknologian edut saadaan hyödynnettyä koko tehoalueella. Wärtsilän monipolttoaineominaisuuden ansiosta laivoissa voidaan käyttää joko perinteisiä nestemäisiä polttoaineita (LFO, HFO tai nestemäinen biopolttoaine) tai nesteytettyä maakaasua (LNG). Käytettävää polttoainetta voidaan vaihtaa saumattomasti tehon tai nopeuden kärsimättä. Polttoaineen joustava käyttö mahdollistaa päästövaatimusten noudattamisen erityisalueilla ja antaa samalla toimijoille mahdollisuuden valita polttoaine kustannusten ja saatavuuden mukaan.

Kaasukäytössä Wärtsilä 20DF -moottori täyttää jo IMO Tier III:n mukaiset päästövaatimukset ilman erillistä pakokaasujen puhdistusjärjestelmää. Lisäksi SOx- ja CO2-päästöt ovat kaasukäytössä huomattavasti pienemmät, ja toiminta on savutonta.

Sadannelle Wärtsilä 20DF -moottorille suoritetaan FAT (Factory Acceptance Test) -testaus lähiviikkoina BC Ferries -varustamon edustajien valvonnassa.

"Onnittelumme Wärtsilälle sadannen toimituksen merkkipaalusta. Suhtaudumme ympäristösäännösten noudattamiseen liittyviin vastuisiimme erittäin vakavasti, minkä takia näissä laivastoamme täydentävissä aluksissa käytetään polttoaineena pääasiassa nesteytettyä maakaasua. Wärtsilän monipolttoaineteknologia on erittäin edistynyttä ja osoittautunut toimivaksi, ja olemme varmoja sitä, että Wärtsilä 20DF -moottorit ovat oikea ratkaisu tähän kohteeseen", toteaa Mark Wilson, johtaja, Engineering, British Columbia Ferry Services Inc.