Osaamiselle tarvetta

Meriteollisuudessa tarvitaan huomattava määrä eri alojen osaamista, joten ammattinimikkeiden kirjokin on suuri. Esimerkkeinä voisivat olla vaikkapa seuraavat ammatit: laivanrakennusinsinööri, lvi-, sähkö-, kone- ja automaatioinsinööri, hitsaaja, levyseppä, lvi-, kone-, varustelu-, sähkö-, sisustus- ja ilmastointiasentaja, it-alan osaaja, energia- ja ympäristöosaaja, koordinaattori, ostaja, projektipäällikkö ja työnjohtaja.

 

Alan nopea kehitys ja korkea teknologia vaativat työntekijältä jatkuvaa oppimista ja nopeaa kansainvälistymistä. On olemassa tiettyjä ammattialoja ja niiden yhdistelmiä, joita tiedetään tarvittavan aikaisempaa enemmän tulevaisuudessa.

 

Näitä ovat seuraavat:

 

1. Monitaitoista korjausrakentajaa tarvitaan nopeissa korjausprojekteissa. Erityisosaaja tarvitsee hitsaus- ja levytyötaitoja, lvi-osaamista sekä kone-, sähkö- ja sisustusvarustelutaitoja. Suomalaisen laivanrakentajan pitää hallita vähintään kaksi em. ammateista, jotta alan hintakilpailukyky säilyy.

 

2. Tuotantolaitosten konsultti ja laadunvarmistaja on tulevaisuuden ammatti, sillä suomalainen osaaminen on kysyttyä ulkomaisissa tuotantolaitoksissa. Suomessa hankitulla ammattitaidolla voidaan kehittää ulkomaisia tuotantolaitoksia tehokkaammiksi. Vastaavasti laadunvalvonnassa ulkomailla riittää tehtäviä, sillä meriteollisuudessa ei voi tinkiä laadusta.

 

3. Kunnossapidon ammattilaisten, etenkin paljon matkustamaan kykenevien, kysyntä kasvaa. Työpisteinä ovat satamat, telakat ja laivat eri puolilla maailmaa. Suurilla laite- ja järjestelmätoimittajilla on jo laajat huoltoverkostot, ja pienemmät yritykset lisäävät huoltotoimintaansa. Kunnossapidon ammattilaiset tarvitsevat erinomaista teknistä tuoteosaamista.

 

4. Kotimaassa tarvitaan myös laivanrakentajia. Kuten yllä mainittiin, suomalaisten tulee hallita hyvin yksi osaamisalue ja kohtuullisesti vielä toinenkin alue. Esimerkkinä voidaan vaikka sanoa, että hitsaajalla on lvi-taidot hallussa.

 

5. Offshore-projektit (offshore: öljyn tai kaasun poraaminen, merituulivoima jne.) tarvitsevat projektipäälliköitä. Vaikka offshore-projektien työvoima on usein tilaajamaasta, osaamisestaan kuuluille suomalaisille projektipäälliköille riittää kysyntää.

 

6. Suunnittelijoiden tehtävä laajenee verkoston hallintaan. Perussuunnittelua tehdään enenevässä määrin verkostoyrityksissä.

 

7. Tuotekehittäjän ammatti vaatii uusien tekniikoiden ja materiaalien hyödyntämistä. Uudet tekniikan pitää myös osata yhdistää jo käytössä oleviin tekniikoihin.

 

8. Huollon kasvaessa huoltoinsinöörejäkin tarvitaan enemmän. Huoltoinsinöörien tulee osata myydä ja kouluttaa.

 

Lähde: Meriteollisuuden osaamistarveraportti. Osaamisen ennakointi meriteollisuudessa 2025 -hanke