RMC
Uutinen

Aurora Botnia pääsi ensi kerran merelle – koeajolla testattiin matkustaja-autolautan suorituskykyä

10.6.2021 klo 10.36

Rauma Marine Constructionsin telakalla rakennusvaiheen loppusuoralla oleva matkustaja-autolautta Aurora Botnia pääsi viime viikonloppuna ensimmäisen kerran merelle. Tiukoin koronaturvatoimin järjestetyssä koeajossa olivat mukana vain välttämättömät asiantuntijat RMC:ltä, Wasalinelta ja laitevalmistajilta. Vaasan ja Uumajan väliä tulevaisuudessa liikennöivän aluksen merikoeajo kesti kokonaisuudessaan kolme päivää.

Merellä tehtävän koeajon merkitys on sekä RMC:lle että Wasalinelle suuri, sillä kyseessä on laivanrakennusprosessin merkittävä virstanpylväs.

”Tämä oli meille kohokohta, johon huipentui usean vuoden työ. Pääsimme ottamaan vastuun siitä, että rakentamamme laiva toimii kuten sen on tarkoitus”, kertoo Aurora Botnian projektipäällikkö Johanna Kaijo RMC:ltä.

”Tapahtuma oli myös meille erityinen, sillä pääsimme projektin avainhenkilöiden kanssa ensi kertaa tutustumaan uuteen alukseemme ja sen toimintaan meriolosuhteissa”, sanoo Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

Suorituskyky ja ympäristöystävällisyys syynissä

Koeajolla testattiin matkustaja-autolautan suorituskykyä. Samalla säädettiin erilaiset laitteet toimimaan mahdollisimman tehokkaasti ja taloudellisesti osana laivan lukuisia järjestelmiä.

”Merellä säädimme voimalaitosta sekä testasimme laivan nopeutta, propulsiota ja ohjailua. Ajoimme laivan polttoainetaloudellisia pääkoneita erilaisilla asetuksilla ja hienosäädimme automatiikkaa parantaaksemme ympäristöystävällisyyttä entisestään. Pääsimme myös varmistamaan käytännössä, että laivan suunnittelu täyttää Clean Design -luokkamerkin tiukat kriteerit”, Kaijo summaa.

Sekä RMC että Wasaline pitävät ensimmäistä koeajoa onnistuneena.

”Laiva toimi hienosti täyttäen sille asetetut vaatimukset. Oli ilo päästä todistamaan vuosien työn onnistunutta lopputulosta”, kiittelevät Kaijo ja Ståhlberg.

Luvassa malliesimerkki uuden sukupolven matkustaja-autolautasta

Aurora Botnia tulee ensimmäisenä matkustaja-autolauttana maailmassa täyttämään Clean Design -luokkamerkin kriteerit. Käytännössä tämä tarkoittaa, että laiva on suunniteltu ja rakennettu ylittämään merkittävästi MARPOL-yleissopimuksen vaatimukset laivojen päästöjen vähentämiseksi.

Laivan pääkoneet toimivat ensisijaisesti vähäpäästöisellä nesteytetyllä maakaasulla, mikä vähentää rikki-, typpi- ja hiilidioksidipäästöjä. Tulevaisuudessa laiva pystyy hyödyntämään polttoaineenaan myös biokaasua. Polttoaineratkaisun lisäksi Aurora Botnian liikenne satamiin voidaan hoitaa sähköllä.

”Tavoitteemme on olla ympäristöystävällisen teknologian edelläkävijä laivanrakennuksessa. Wasalinen alus on malliesimerkki siitä, mitä kymmenien aiempien alusten rakentamisesta kerrytetyn kokemuksen ja uusimpien innovaatioiden yhdistämisellä on mahdollista saada aikaan. Olemme hyvin kiitollisia tilaajalle siitä, että olemme päässeet rakentamaan näin hienoa alusta”, kertoo Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

”Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että olemme päässeet hyödyntämään RMC:n laivanrakennusosaamista. Haluamme olla yksi Itämeren ympäristöystävällisimmistä varustamoista, ja Aurora Botnia on merkittävin konkreettinen askel kohti tavoitettamme”, sanoo Wasalinen Ståhlberg.

Parhaillaan käynnissä ovat valmistelut Aurora Botnian Vaasassa tapahtuvaa luovutusta varten. Luovutuksen päivämäärästä, neitsytmatkasta ja lipunmyynnin alkamisesta kerrotaan lisää ensi viikolla.

Kuvassa Aurora Botnia saaristossa merikokeen aikana. Kuva: Sammeli Korhonen

Lue alkuperäinen uutinen täällä