Meyer Turku
Uutinen

Meyer Turku tähtää hiilineutraliuteen vuoteen 2030 mennessä

Meyer Turku tähtää uudessa vastuullisuusstrategiassaan hiilineutraaliuteen vuoteen 2030 mennessä. Meyerin laivasuunnittelijat taas lupaavat kehittää rakennettavissa olevan hiilineutraalin laivakonseptin vuoteen 2025 mennessä.

”Tavoitteet ovat erittäin haastavia, mutta onneksi olemme laivanrakennuksessa tottuneet vaikeidenkin haasteiden selättämiseen. Kehitämme vastuullisuuttamme kaikilla sen osa-alueilla, mutta halusimme ensimmäiseksi nostaa erityisen huomion kohteeksi oman toimintamme ja laivojemme rakentaminen aikaisen hiilijalanjäljen. Tällä tavalla kannamme oman vastuumme ilmastonmuutoksen vaikutusten ehkäisemiseksi. Uskomme vahvasti, että tämä on meille elinehto tulevaisuudessa myös kilpailukykymme kannalta.” Meyer Turun varatoimitusjohtaja Tapani Pulli sanoo.

Meyer Turku on aiemminkin vienyt koko maailmanlaajuisen laivarakennusteollisuuden ympäristövastuullisuutta eteenpäin. Sekä maailman ensimmäinen että toinen LNG:tä polttoaineenaan käyttävä matkustaja-alus valmistui Turun telakalla, ja Meyer Turun laivat ovat kilpailijoiden laivoja energiatehokkaampia.

”Olemme tässä asiassa kilpailijoitamme edellä. Nyt tämä kehitys ottaa jälleen uuden loikan koko Meyerin tasolla”, Pulli sanoo.

Hiilineutraliustavoitteiden lisäksi Meyer Turku lupaa olla hyvä teollinen esimerkki paikallisesta teollisesta vastuullisuudesta, sekä ohjata laivanrakennusverkostoa olemaan vähintään yhtä vastuullisia kuin telakkayhtiö itse. Käytännössä telakalla on edessä monenlaisia kehitysprojekteja, jotta strategian tavoitteita saadaan eteenpäin.

”Siirryimme uusiutuvan energian käyttöön sähkösopimuksessamme jo vuonna 2018. Nyt tarkastelemme koko oman toimintamme läpi, ja ajamme hiilineutraliustavoitetta määrätietoisesti eteenpäin. Telakan ja laivojen rakentamisaikainen hiilijalanjälki muodostavat monimutkaisen kokonaisuuden, joten tarvitsemme jatkossa myös yhteistyökumppaniemme panosta. Toivomme nyt julkistetun strategian ja siitä seuraavien toimien näyttävän esimerkkiä koko laivanrakennusalalle Suomessa, Pulli sanoo.

Tutustu vastuullisuusraporttiin tästä

Lue alkuperäinen tiedote täällä