fitech
Uutinen

Tekemisen maininki -lähettiläät kertovat: näin houkuttelet nuoria osaajia yritykseesi

Meriteollisuus ry:n syysseminaarissa 14.11. teemana olivat uudet osaajat sekä osaamisen jatkuvuuden turvaaminen. Aihetta käsiteltiin erityisesti iltapäivän paneelikeskustelussa, johon osallistuivat yhdistyksen Tekemisen maininki -mediakampanjan nuoret meriteollisuuslähettiläät Pinja Olin (Meyer Turku), Ilari Graf (Meyer Turku), Bettina Laine (Valmet) ja Simo Mattila (Helsinki Shipyard). Nuoria haastatteli Heikki Koponen FITech-verkostoyliopistosta. Paneelissa nuorten kiinnostuksenkohteiksi nousi erityisesti meriteollisuuden monipuolisuus, kansainvälisyys, mahdollisuus vaikuttaa alan kehitykseen sekä päästä rakentamaan suuria ja monimutkaisia aluksia.

Nuoret vahvistivat, että houkutellakseen uusia osaajia on yritysten hyvä olla läsnä nuorten käyttämässä sosiaalisessa mediassa. Somessa positiivinen julkisuuskuva sekä uutiset uusista tilauksista kiinnittävät myös nuorten huomion. Samalla he muistuttivat yrityksiä riittävän selkeän brändin rakentamisesta. Viestinnän lisäksi Bettina Laine nosti esiin riittävien kehittymismahdollisuuksien tarjoamisen sekä työntekijän arvostamisen. Etenkin nuoret haluavat kokea tekevänsä merkityksellistä työtä.

Vastuullisuus on paljon esillä sekä yleisessä keskustelussa että varsinkin nuorten keskuudessa. Ahdistuksen sijaan nuoret nostivat esiin motivaation: mahdollisuus vaikuttaa ilmastonmuutokseen yritysten tarjoamilla cleantech-ratkaisuilla voi toimia myös motivaattorina työnhaussa. Ilari Graf totesi, että viherpesun aika on ohi ja nyt viestinnässä tulisi korostaa faktoja ja jo tehtyjä konkreettisia toimenpiteitä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Mitä yritykset voisivat vielä tehdä paremmin? Nuoret kehottivat keskittymään oikeisiin kanaviin: työnhakusivustojen sijaan nuoria kannattaa tavoitella somessa erilaisilla clickbait-julkaisuilla, jotka ohjaavat eteenpäin esim. yritysten nettisivuille. Kanavan lisäksi nuoret kehottivat kääntämään katseen rekrytoijiin: nuoria puhuttelevat parhaiten toiset nuoret. Lisäksi nuorilla on usein kontakteja aiempiin oppilaitoksiinsa, joihin voi järjestää erilaisia yritysvierailuja. Lopuksi yrityksiä kehotettiin varmistamaan, että annettu työnkuvaus vastaa todellisuutta; näin sekä yritys että nuori tietävät, mitä ovat hakemassa.

Teksti: Annika Huhtala

 

Tapaa opiskelijoita Navigate-messuilla Turussa 22.-23.1.2020
Navigate-messuille on tulossa ensi vuonna ennätysmäärä opiskelijoita: mukana on ensimmäistä kertaa kansainvälisen opiskelijakilpailuprojektin finaali, IntelligenceHunt6, johon osallistuu n. 30-50 opiskelijaa ympäri maailmaa. Lisäksi FiTech-verkostoyliopisto järjestää bussikuljetuksia koko Suomen eri korkeakouluista. TE-Toimisto puolestaan kutsuu messuille 2. asteen opiskelijoita ja vastaa markkinoinnista suoraan oppilaitoksiin. Opiskelijat pääsevät tapahtumaan kokonaan ilmaiseksi. Ensimmäisenä messupäivänä järjestetään pari opiskelijoille suunnattua tilaisuutta: MaritimeWorks -rekrytointitapahtuma sekä Meyer Turun ja alihankkijoiden järjestämä speed dating -rekrytointitilaisuus.

Vielä ehdit varata paikkasi messuille:  http://www.turunmessukeskus.fi/en/for-exhibitors/exhibit-at-navigate/