Uutinen

Tulevaisuuden laivat -koulutuksessa perehdyttiin meriliikenteen ympäristövaikutuksiin ja digitalisointiin

Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus (MKK) järjesti Tulevaisuuden laivat –koulutustilaisuuden Majvikissa Kirkkonummella 1.-2.10. Tilaisuus oli osa koulutussarjaa, jolla käsitellään laivatekniikan keskeisiä ja ajankohtaisia aihepiirejä. Tulevaisuuden laivat –koulutustilaisuuden keskiössä oli uusien teknologioiden kehittäminen, uusiin ympäristö- ja turvallisuusvaatimuksiin mukautuminen sekä digitalisoinnin ja autonomisen meriliikenteen mahdollisuudet. Alustajina oli laaja-alaisesti erilaisten yritysten, yhdistysten ja viranomaisten edustajia.

Ensimmäinen koulutuspäivä keskittyi vahvasti ympäristöön ja yleisesti teknologiaan. Saimme kuulla alkuun Suomen Varustamot ry:n Sinikka Hartosen ajankohtaiskatsannon Suomen meripolitiikan linjauksista sekä Traficomin Marko Rahikaisen alustuksen IMO:n (International Maritime Organization) ympäristösääntelystä. Tämän jälkeen Aki Repo DNV GL:ltä kertoi luokituslaitoksen roolista uuden ja tulevan teknologian implementoinnissa. Elomatic Oy:n Elias Penttinen esitti keskustulenherättäjänä toimineen optimistisen ja innostavan NYK SES 2050 –konseptilaivan osana hiilivapaata merenkulun tulevaisuutta. Visiointia tulevaisuuden laivoista jatkoivat Meyer Turku Oy:n Kari Sillanpään alustus tulevaisuuden matkustajalaivoista esitellen erilaisten mega- ja matkatrendien vaikutusta matkustajalaivoihin, sekä Aalto-yliopiston opiskelijoiden Veikko Ahola esitteli vision risteilyaluksesta Suomen järville ja rannikolle.

Iltapäivän koulutusosuus oli monipuolinen katsaus ympäristöasioihin. Ensin kuulimme Elomatic Oy:n Tomas Aminoff analyysin merenkulun päästöistä ja näiden historiallisesta kehityksestä sekä tämän jälkeen kuulimme Traficomin Joonas Syrjälän selostuksen laivaliikenteen vedenalaisesta melusta. Lopuksi kuulimme Wärtsilän Olli Herlevin esityksen voima-, sähkö- ja hybridivoimalaitosten tulevista ratkaisuista sekä päivän päätteeksi käytännön esimerkkinä RV Arandan peruskorjauksen Suomen ympäristökeskuksen Jukka Pajalan selostamana.

hartonen

Sinikka Hartonen Suomen Varustamot ry:stä esitteli Suomen meripolitiikan linjauksia

Toisen koulutuspäivän teemana oli autonomisoituva meriliikenne ja digitalisaatio. Aluksi kuulimme IMO:n tuoreimmat kuulumiset digitalisointia ja autonomista meriliikennettä kohtaan Traficomin Marko Rahikaisen kertomana ja tämän jälkeen Kongsberg Maritimen näkemyksen Oskar Levanderin esittämänä autonomisista laivoista sekä älykkäistä navigointiratkaisuista. Kuulimme sen jälkeen Wärtsilän Johan Sjöblomin alustuksen laivakoneiston etätuesta, ABB:n Roy Funckin katsauksen ohjelmoitavista aluksista sekä NAPA Shipping Solutionsin Risto-Juhani Karirannan esityksen toisen sukupolven matkanoptimointijärjestelmistä.

Toisen koulutuspäivän iltapäivä alkoi Finnpilot Pilotage Oy:n Sanna Sonnisen esityksellä luotsausta osana autonomisoituvaa meriliikennettä, jonka jälkeen saimme kuulla autonomisten alusten teköälytutkimuksesta M/S Megastarilla Fleetrange Ltd:n Henrik Ramm-Schmidtin toimesta. Kaksi viimeistä esitystä liittyivät meriliikenteen tietotekniikkaan, aluksi Tieto Corporationin Christian Sundellin esitys datankäytöstä ja tämän jälkeen F-Securen Antti Laatikaisen alustus hankintaketjun tietoturvasta.

Koulutuspäivillä monissa alustuksissa painottui ekosysteemiajattelu, joka näkyi sekä ensimmäisen päivän ympäristöpainotteisissa teemoissa sekä toisen päivän autonomisuutta käsittelevissä esityksissä. Ympäristöasioista painotettiin asioiden olevan hyvin haastavia yksittäisten toimijoiden ratkaisemiseksi, jonka takia tarvitaan ekosysteemilähteistä toimintaa. Ekosysteemitoiminta oli myös vahvasti läsnä autonomisuutta ja digitalisointia koskien. Mainittiin, että yhteistyön ja yhteisten raamien tekeminen voisi olla hyödyllistä tehokkuuden maksimoiseksi. Mielenkiintoisella tavalla digitalisaatio ja autonomisoituva meriliikenne linkittyvät myös ympäristövaikutuksiin, joten näillä kahdella merkittävällä meriliikenteen trendillä on myös selkeitä yhteyksiä. Yleisellä tasolla osaaminen, innovaatiot ja rohkeat ratkaisut tulevat määrittämään tulevaisuuden laivojen menestystä.

​Kirjoittanut Lauri Tarkiainen