viking line
Uutinen

Viking Glory aloittaa liikennöinnin keväällä 2022

21.2.2022 klo 14.15
Viking Linen uusin matkustaja-autolautta Viking Glory saapui Turkuun 6.2. Laiva aloittaa liikennöinnin Turku–Maarianhamina–Tukholma-reitillä maaliskuun alussa. Alus sisältää suuren määrän suomalaista teknologiaa.

Xiamen Shipbuilding Industryn telakalta vuodenvaihteessa kohti Suomea lähteneen laivan konseptin suunnitteli Turussa pääkonttoriaan pitävä Deltamarin yhteistyössä varustamon kanssa. Panostamalla erityisesti rungon muodon kehittämiseen, painonhallintaan ja energiatehokkuuteen uudesta aluksesta tuli 10 prosenttia energiatehokkaampi kuin vuonna 2013 valmistunut ja maailman ympäristöystävällisimmäksi matkustaja-alukseksi valittu Viking Grace. Viking Gloryn rungon muoto myös vähentää aallonmuodostusta, mikä on hyvä asia Itämeren saariston kannalta.

Itämeren risteilylautat lähestyvät sisustuksensa osalta yhä enemmän risteilyaluksia. Viking Gloryssa hyttikokemusta on nostettu jälleen uudelle tasolle. ALMACO rakensi laivaan yhteensä 1124 matkustaja- ja miehistöhyttiä, hyttikäytävät sekä energiatehokkaat keittiöt, baarit, muonatilat sekä kylmä- ja pakastehuoneet käytäväalueineen.

Hukkalämpö ja -kylmä talteen

Laivan yleisten tilojen alakatoista osa tuli Lautexilta Nummelasta ja kaasutiiviit palo- ja sulkupellit, vedenerottimet ja hyttien ilmanvaihtoyksiköt Haltonilta. Gloryssa on älykäs energiaa säästävä automatiikka, joka sammuttaa valot sekä alentaa ilmastoinnin ja lämmityksen tehoa tyhjissä hyteissä.

Laivan matalajännite- ja turvallisuuden kannalta pakolliset kaapelit – kaikkiaan noin 1200 km – toimitti Helkama Bica, valmiiksi oikeisiin mittoihin pätkittyinä. 

Wärtsilän valmistamat 31DF-monipolttoainemoottorit käyttävät pääosin nesteytettyä maakaasua, mutta voivat tulevaisuudessa käydä myös biokaasulla. Moottorin hukkalämpö ja lng-polttoaineen hukkakylmä saadaan talteen ja voidaan hyödyntää laivalla: hukkalämmöstä tehdään sähköä, ja hukkakylmää käytetään kylmälaitteiden ja -tilojen jäähdytyksessä. Wärtsilä vastasi myös muun muassa aluksen ohjausjärjestelmästä. 

Auramarine toimitti laivaan kaasukäytön varajärjestelmän, joka tarvittaessa alkaa saumattomasti syöttää moottorille vaihtoehtoista matalarikkistä polttoainetta.

Laivaa liikuttavat Suomessa innovoidut ABB:n Azipod-potkurit. Pystyakselinsa ympäri pyörimään kykenevien Azipodien ansiosta laivan ohjattavuus esimerkiksi ahtaassa satama-altaassa paranee. Lisäksi runko on voitu suunnitella energiatehokkaammaksi kuin tavallisia potkureita käytettäessä.

AQ Trafotek valmisti Gloryn jäähdytyslaitteiden kompressorien muuntajat. Hissit ja rullaportaat tulivat KONEelta. Alfa Laval Aalborg Raumalta toimitti energiatehokkaan kattilajärjestelmän konehuoneeseen.

Meriteollisuus ry:n toimitusjohtajan Elina Anderssonin mukaan suomalaisten vahva panos Viking Gloryssa kertoo Suomen meriteollisuuden vahvasta osaamisesta ja monipuolisuudesta.

– Meriteollisuutemme yli 1100 yritystä ovat Suomelle tärkeä vientiklusteri. Alan näkymät ovat jälleen kirkastumassa. Pitää huolehtia siitä, että osaavaa työvoimaa riittää jatkossakin, Andersson painottaa.

Itämeren ensimmäinen joogasali

Ympäristöystävällisen teknologian lisäksi uudella aluksella on panostettu viihtyvyyteen. Kansipaikat ja autokannen alapuoliset hyttiosastot ovat jääneet historiaan: Gloryn alin hyttikansi on viidennessä kerroksessa. Kerrosvuoteiden sijaan jo osassa perustason hyttejä on parivuoteet joustinpatjoilla. Sviiteissä on muun muassa porealtaat merinäköalalla. Saaristo- ja merinäkymät ovat muutenkin pääosassa sisustuksessa, sillä ikkunoiden pinta-ala on suuri ja merelle näkee useasta paikasta.

Laivassa on myös kiipeilyseinä, kuntosali ja Itämeren ensimmäinen joogasali.

Aluksen ravintolatarjontaan kuuluvat muun muassa näköalaravintola Vista Room. Terrace on yhdistelmä kattobaaria ja kesäterassia. Marketin kojuista voi valita mieleistään syötävää ja pyörivän Fyrenin voi varata yksityistilaisuuteen. Fyren soveltuu myös kokouksiin. Varsinaisella kokousosastolla on 14 neuvotteluhuonetta ja 250 henkeä vetävä auditorio.

Teksti: Antton Lounasheimo
Kuva: Viking Line