wärtsilän moottori
Uutinen

Wärtsilä jatkaa merenkulun hiilidioksidipäästöjen vähentämistä esittelemällä maailman ensimmäisen ammoniakilla toimivan nelitahtimoottoriratkaisun

Teknologiayhtiö Wärtsilä on lanseerannut merenkulun ensimmäisen kaupallisesti saatavilla olevan, ammoniakilla toimivan nelitahtimoottoriratkaisun. Se on merkittävä edistysaskel kohti kestävää merenkulkualaa nyt kun laivanvarustajat etsivät vihreämpiä polttoainevaihtoehtoja. Ammoniakkiratkaisu perustuu syyskuussa 2022 lanseeratulle Wärtsilä 25 -moottorialustalle.

Viridis Bulk Carriers, maailman ensimmäinen päästötön laivanvarustamo aikoo olla ensimmäinen, joka hyödyntää uutta ammoniakkiratkaisua. Yrityksessä ovat kumppaneina Amon Maritime, Mosvolds Rederi ja Navigare Logistics. Wärtsilä ja Viridis Bulk Carriers allekirjoittivat aiesopimuksen Wärtsilä 25 –ammoniakkimoottoriratkaisusta aiemmin tässä kuussa. Tavoitteena on allekirjoittaa kaupallinen sopimus alkuvuodesta 2024. Viridis Bulk Carriers aikoo tuoda vihreän muutoksen Euroopan lähimerenkulun irtorahtimarkkinaan. Muutoksen se aikoo toteuttaa hiilettömillä kuljetuspalveluilla, jotka toteutetaan usealla uudisrakennettavalla, ammoniakilla toimivalla aluksella.

”Meriteollisuuden on vähennettävä päästöjään merkittävästi, jotta onnistumme saavuttamaan Pariisin sopimuksessa asetetut tavoitteet. Uusien teknologioiden ja hiilettömän ammoniakkipolttoaineen ottaminen käyttöön on tärkeää”, sanoi André Risholm, Viridis Bulk Carriersin hallituksen jäsen. ”Olemme iloisia, että Wärtsilä on kumppanimme ammoniakilla toimivien lähimerenkulun irtorahtialustemme saavuttaessa jälleen tärkeän virstanpylvään.”

Wärtsilän konsernijohtaja Håkan Agnevall sanoi: ”Wärtsilä johtaa merenkulun ja energia-alan hiilineutraaliuspyrkimyksiä. Uusin ratkaisumme on jälleen yksi merkkipaalu Wärtsilän kattavassa ohjelmassa, jonka tehtävänä on varmistaa, että tulevaisuuden merenkulkualan polttoaineet ovat tarkoituksenmukaisia ja turvallisia. Viridis Bulk Carriersin kumppanuudessa tekemämme työ on askel kohti hiilineutraaliutta ja se mahdollistaa siirtymisen vihreämpiin polttoaineisiin sekä kiihdyttää merenkulun siirtymää kohti päästöttömyyttä.”

Moottorin lisäksi kokonaisratkaisuun kuuluu polttoaineen syöttöjärjestelmä AmmoniaPac, ammoniakin päästöjen vähentämisjärjestelmä (Wärtsilä Ammonia Release Mitigation System, WARMS) ja Wärtsilä NOx Reducer (NOR) pakokaasujen jälkikäsittelyyn. Turvallisuus ja tehokkuus ovat keskeisiä ratkaisussa, ja kehittynyt automaatiojärjestelmä sekä ylläpitosopimukset lisäävät niitä entisestään. Turvallista ja sujuvaa ammoniakkipolttoaineen käyttöönottoa tuetaan lisäksi miehistölle tarjottavalla erityiskoulutuksella ja vuorokauden ympäri saatavilla olevilla tukipalveluilla.

”Ammoniakkiratkaisu perustuu Wärtsilän todistettavasti hyvin toimivaan LNG-järjestelmään (Liquefied Natural Gas, nesteytetty maakaasu), josta meillä on ainutlaatuista kokemusta. Wärtsilä 25 -moottori on suunniteltu kestävien polttoaineiden helppoon käyttöönottoon. Wärtsilä 25 toimii jo dieselillä, LNG:llä tai kaasumaisilla tai nestemäisillä hiilineutraaleilla biopolttoaineilla, ja tunnemme ylpeyttä voidessamme nyt lisätä ammoniakin sen polttoainevaihtoehtoihin. Wärtsilä 25 on siis täysin toimiva moottorialusta pitkälle tulevaisuuteen, ja se yhdistää operatiivisen tehokkuuden ja kestävän kehityksen,” lisäsi Roger Holm, Wärtsilä Marine Powerin johtaja.

Kestävä ammoniakki on yksi varteenotettavimmista ehdokkaista merenkulun toimijoiden etsiessä vaihtoehtoisia puhtaita polttoaineita. Wärtsilä 25 Ammonia -ratkaisu pystyy saman tien vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä yli 70 prosentilla verrattuna vastaavan kokoiseen dieselratkaisuun. Se täyttää nykyiset Euroopan Unionin asettamat päästövähennystavoitteet vuoteen 2050 asti ja enemmän kuin täyttää International Maritime Organizationin vuodelle 2040 asettaman päästövähennystavoitteen.

”Tämä on vasta alkua”, jatkoi Stefan Nysjö, johtaja, Power Supply, Wärtsilä Marine Power. ”Wärtsilä 25 on ensimmäinen ammoniakilla toimiva moottorimme ja tärkeä virstanpylväs, mutta emme aio jäädä tähän. Vaikka suunnittelemme lisäävämme uusia ammoniakkimoottoreita valikoimaamme, olemme sitoutuneet kehittämään ja testaamaan myös muita teknologioita ja ratkaisuja, jotka auttavat teollisuutta vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä tulevaisuudessa vieläkin enemmän.”

Uudesta ratkaisusta julkaistaan lisää kiinnostavia tietoja virtuaalitapahtumassa tiistaina 5.12. 

Kuvateksti: Wärtsilän uusi ammoniakilla toimiva nelitahtimoottoriratkaisu on merkittävä edistysaskel kohti kestävää merenkulkualaa © Wärtsilä

Lue alkuperäinen tiedote täältä