korona
Uutinen

Koronan vaikutukset meriteollisuuteen

6.4.2021 klo 11.05
Meriteollisuus ry seuraa tilanteen kehitystä tällä päivittyvällä sivulla.

Hyödyllisiä linkkejä:

 

Päivittyvä seuranta

Rajavartiolaitos on päivittänyt ohjeistustaan rajanylityksestä 1.4. alkaen. Päätökset ovat voimassa 30.4. saakka. Lue lisää

RMC luovuttaa matkustaja-autolautta Aurora Botnian aluksen tilanneelle Wasalinelle kesäkuun puolivälissä. Aiemmin toukokuulle suunnitellun luovutuksen siirtämisellä pyritään siihen, että aluksen käyttöönottovaihe saadaan vietyä loppuun turvallisesti koronavirustilanne huomioiden. Lue lisää

RMC on käynnistänyt uudelleen neuvottelut kahden Tasmanian-lautan rakentamisesta Raumalla. Tasmanian hallitus tiedotti maanantaina, että neuvottelut RMC:n kanssa voidaan aloittaa uudelleen. Tilauksen työllisyysvaikutus olisi noin 3 500 henkilötyövuotta. Australialainen TT-Line Company Pty. Ltd ilmoitti heinäkuussa 2020 vetäytyvänsä RMC:n kanssa tehdystä kahden matkustaja-autolautan aiesopimuksesta koronaviruksen ja sen aiheuttaman taloudellisen epävarmuuden vuoksi. Lue lisää

Rauman telakka kertoi 10.3. palanneensa jo lähes täysvahvuuteen: töissä oli keskiviikkona noin 900 henkilöä. Käytössä on nyt entistä tiukempi turvallisuussuunnitelma, jonka turvatoimia valvotaan tehostetusti. Lue lisää

Rajavartiolaitos on päivittänyt ohjeistustaan rajanylityksestä 19.3. alkaen. Päätökset ovat voimassa 17.4. saakka. Lue lisää

Tuotannon käynnistäminen etenee Rauma Marine Constructionsin telakalla: perjantaina 5. maaliskuuta telakalla oli töissä noin 500 henkilöä. Telakalla työskentelevien määrän kasvaessa RMC keskittyy varmistamaan, että töihin tullaan vain terveenä. Kaikki tulijat tarkastetaan telakan portilla, telakka-alueelle saapuville aletaan tehdä satunnaistestejä ja maskittomuudesta seuraa sanktio. Lue lisää

Rauman telakan tuotanto on käynnistetty hallitusti 25.2. alkaen. RMC on käynyt tuotannon keskeytyksen aikana läpi sekä yhtiön omaa että verkostoyhtiöiden toimintaa tartuntojen ehkäisemiseksi. Jatkossa telakalle saavutaan töihin porrastetusti, ja telakka-alueella liikutaan yksilöidyissä tiimeissä. Myös esimerkiksi taukoja ja ruokailuja porrastetaan aiempaa voimakkaammin. Lisäksi telakalla on voimassa maskipakko, jonka valvontaa on tiukennettu. Lue lisää

Hallitus kertoi torstaina 25.2. uudesta "sulkutilasta" ajalle 8.-28.3. Sulkutilaan liittyvät toimet tulevat käyttöön niillä alueilla, jotka ovat epidemian kiihtymis- tai leviämisvaiheessa. Lue lisää

Rauman telakalla käynnistetään tuotantoa vaiheittain torstaista 25.2. alkaen. Tuotannon käynnistäminen aloitetaan maltillisesti ja hallitusti. Kaikki telakan tilat on siivottu tehostetusti, ja käytössä ovat erityisen tiukat turvatoimet turvallisen työskentelyn varmistamiseksi. Tulevana viikonloppuna telakalla ei tehdä töitä. Lue lisää

Lisääntyneiden tartuntojen vuoksi Rauman telakan tuotantohenkilöstö asetettiin sunnuntaina 21.2. karanteeniin. Telakalla ei tällä hetkellä tehdä tuotannollista työtä, vaan tiloja siivotaan ja desinfioidaan. Rauma Marine Constructions Oy ja telakalla toimivat alihankintayritykset ovat tarkentamassa työskentelyyn liittyviä turvallisuussuunnitelmiaan ja täydentävät näitä myös karanteenin ja eristyksen aikaisin toimin, joiden avulla pyritään varmistamaan työntekijöiden ruokailu-, asumis- ja kuljetusjärjestelyt terveysturvallisella tavalla sekä estämään jatkotartunnat. Lue lisää

Valtioneuvosto on päättänyt 18. helmikuuta, että nykyisiä voimassa olevia maahantulon rajoituksia jatketaan 18.3.2021 saakka. Aiemmin 11.2.2021 tehtyihin päätöksiin ei tehdä sisällöllisiä muutoksia. Lue lisää

Kustannustuen kolmas hakukierros on lausunnolla. Tavoitteena on avata haku yrityksille huhtikuussa. Tuen perusperiaatteet säilyisivät ennallaan. Lue lisää

Suomessa telakoilla on todettu aiempaa enemmän koronatartuntoja. Yle uutisoi uusista tartuntaryppäistä sekä Rauman että Turun telakalla. Maskien käyttöä ja muita suojaustoimia tehostetaan entisestään telakan alueella.

Rajavartiolaitos on päivittänyt ohjeistustaan maahantuloon kohdistuvista muutoksista 27.1. alkaen. Huoltovarmuuden kannalta akuutiksi tai toimialan toiminnan kannalta
kriittisiksi työtehtäviksi on meri- ja valmistavan teollisuuden osalta mainittu:

  • korjaustelakoiden välttämättömät työtehtävät sekä telakoiden erikoisasentajat ja –asiantuntijat
  • hankintaketjussa laajasti vaikuttavat järjestelmien, laitteiden ja tuotantolinjojen asennukseen, käyttöönottoon, huoltoon ja auditointiin liittyvät tehtävät

Sisä- ja ulkorajaliikenteessä erityisryhmien, ml. elinkeinoelämän edustajien, maahan pääsy voidaan sallia, kun henkilöiden tai henkilöryhmien maahan pääsy on perusteltua. Tällaisia tehtäviä ovat erityisesti toimialan elpymisen, uuden kasvun, alueellisen talouden tai pitkän aikavälin toimintaedellytysten turvaamiseksi välttämättömät tehtävät. Erityisryhmiä koskevat hakemukset lähetetään suoraan Rajavartiolaitokselle sähköpostilla (rajavartiolaitos@raja.fi). Kutsuva taho tekee hakemuksen. Lue lisää

Työ- ja elinkeinoministeriö kertoi 10.12. kustannustuen tulevan pian haettavaksi osittain uudistetuin ehdoin. Tuki on suunnattu yrityksille, joiden liikevaihto on laskenut koronaviruksen vuoksi väh. 30%. Lue lisää

Meyer Turku kertoi 10.11. saaneensa irtisanomisia koskevat YT-neuvottelut päätökseen. Neuvottelujen lopputuloksena työsuhde päättyy 84:ltä varustelu- ja suunnittelutoiminnoissa. Yhdessä aikaisemmin elokuussa ilmoitettujen ja syksyllä jo toteutettujen irtisanomisten kanssa työsuhde päättyy 250 henkilöltä. Lue lisää

Työ- ja elinkeinoministeriö kertoi 4.11. Euroopan investointirahaston solmineen viiden pankin kanssa välittäjäpankkisopimuksen Suomen takausohjelman lisärahoituksesta. Tavoitteena on lisätä pk-yrityksille myönnettyjä pankkilainoja annettujen takauksien avulla. Lue lisää

Hallitus antoi kustannustuen jatkoa koskevan esityksen 29.10.2020. Kustannustukeen ehdotetaan nyt muutoksia, joiden ansiosta se vastaisi paremmin eniten kärsineiden yritysten tarpeeseen. Lakimuutokset pyritään saamaan voimaan joulukuussa 2020 ja kustannustuen haku pyritään avaamaan joulukuun lopussa. Lue lisää

Hallituksen vuoden 2020 seitsemännessä lisätalousarvioesityksessä Rajavartiolaitokselle ehdotetaan 240 miljoonan euron tilausvaltuutta, jolla oikeutetaan tekemään kahden uuden ulkovartiolaivan hankintaa koskevat sopimukset. Kuluvalle vuodelle ehdotetaan 120 miljoonan euron määrärahaa. Ulkovartiolaivojen hankinnoilla on merkittäviä kotimaisia työllisyysvaikutuksia. Lue lisää

Business Finland tiedotti 23.10. avaavansa meriteollisuuden yrityksille uusia markkinamahdollisuuksia. Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt lisätukea meriteollisuuden vahvistamiseksi, ja Business Finland tarjoaa nyt kattavan paketin tietoa, toimintaa ja tukipalveluja alan yrityksille. Lue lisää

Valtioneuvosto on 15.10. antamallaan asetuksella tehnyt väliaikaisia muutoksia yritysten kehittämisavustukseen. Kehittämisavustuksen myöntäminen on nyt mahdollista ns. väliaikaisena valtiontukena, jonka yrityskohtainen enimmäismäärä on 800 000 euroa. Lisäksi asetuksella mahdollistetaan avustuksen myöntäminen pienille yrityksille, jotka ovat olleet vaikeuksissa aiemmin kuin 1.1.2020. Muutokset ovat väliaikaisia ja voimassa 19.10.–31.12.2020. Lue lisää

Työ- ja elinkeinoministeriö myöntää avustusta innovatiivisten tulevaisuuden kiertotalousratkaisujen edistämiseen. Avustuksiin on myönnetty määrärahaa 1 000 000 euroa. Avustusta voi hakea 15.10.2020 klo 16.15 mennessä. Lue lisää

Business Finland käynnistää viisi toimenpidekokonaisuutta suomalaisen valmistavan teollisuuden asiakashankinnan tueksi. Yksi toimenpidekokonaisuuksista koskee meriteollisuuden elvyttämistä. Kokonaisuuteen sisältyy tilauskannan turvaaminen palauttamalla matkailijoiden luottamus risteilymatkailuun terveyttä ja turvallisuutta turvaavilla ratkaisuilla, uusien asiakkaiden ja asiakastoimialojen löytäminen sekä uusien liiketoimintamallien luominen. Lue lisää

Hallitus julkisti 2.6. vuoden 2020 neljännen lisätalousarvioesityksen. Esityksessä meriteollisuuden osalta on todettu seuraavaa:

  • Laivanrakennuksen innovaatiotukeen esitetään lisäystä 20,75 miljoonaa euroa, jolla pyritään mahdollistamaan uusien laivanrakennushankkeiden käynnistyminen Suomessa.
  • Kolmen nykyisen ulkovartiolaivan korvaamiseksi kahdella uudella öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntakykyisellä monitoimialuksella ehdotetaan alusten suunnitteluun 5 miljoonaa euroa.

Voit lukea lisää lisätalousarviosta täällä sekä elinkeinoministeri Lintilän kommentit täällä.

Varsinais-Suomessa käynnistetään toimintaryhmä tukemaan yrityksiä koronavaikutusten jälkeiseen kasvuun (30.4.). Ryhmä ylläpitää tilannekuvaa ja luotaa tulevaisuutta yhdessä eri elinkeinotoimijoiden ja yritysten kanssa. Aiheesta lisää täällä.

Finnvera tiedotti 24.4. valmistelevansa 90 % takausten käyttöä niissä pk-yritysten tilanteissa, joissa yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää. Aiheesta lisää täällä.

Työ- ja elinkeinoministeriö on koonnut ohjeistuksen, miten eri kokoisten yritysten tulee toimia koronavirustilanteessa. Voit tutustua ohjeistukseen täällä.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi 26.6. suurten yritysten rahoittamisen yleisistä periaatteista ja ehdoista johtuen koronavirusepidemiasta. Aiheesta lisää täällä.

 

Taustaa

Koronavirus on vaikuttanut laaja-alaisesti maailmantalouteen. Kevään aikana virus pysäytti risteilyvarustamoiden liiketoiminnan täysin maailmanlaajuisesti. Risteilyjä peruttiin keväältä ja kesältä, ja tilanteen kehittyessä risteily-yhtiöt ovat alkusyksystä vaihtelevasti joko toteuttaneet paikallisempia risteilyjä tai joutuneet edelleen lykkäämään syksylle suunniteltuja operoinnin aloituksia.

Risteilyjen pysähtymisen, merikuljetusten vähentymisen sekä rajojen sulkeutumisen myötä tilanne on vaikuttanut myös meriteollisuuteen. Koronaviruksen suoria vaikutuksia alaan ovat mm. investointipäätösten siirtyminen ja uusien kauppojen vähentyminen tilanteen johdosta. Esimerkiksi Meyerin telakka Saksassa lykkää risteilijöiden luovutuksia eteenpäin, jotta varustamot eivät peruisi tilauksia. Samalla leikataan telakan kapasiteettia. Näiden seurauksena telakka luovuttaa vuodessa kahden risteilijän sijaan yhden risteilijän ja yhden pienemmän laivan. Henkilöstöltä vähenevät työt, ja alihankkijoiden käyttöä leikataan.

Suomessa Meyer Turun telakalla jouduttiin sopeutumaan muuttuneeseen tilanteeseen aloittamalla laajemmat yhteistoimintaneuvottelut (Meyer Turku 28.4.). Neuvottelujen ensimmäinen osa oli valmis elokuussa, jolloin työsuhde päättyi 166 henkilöltä. Neuvottelut saatiin päätökseen marraskuun alussa, jolloin neuvottelujen lopputuloksena työsuhde päättyi 84:ltä varustelu- ja suunnittelutoiminnoissa. Yhdessä aikaisemmin elokuussa ilmoitettujen ja syksyllä jo toteutettujen irtisanomisten kanssa työsuhde päättyi 250 henkilöltä. Osa työsuhteen päättämisistä toteutuu eläke- ja muiden järjestelyjen kautta. Alkuperäinen arvio irtisanomisten määrästä YT-neuvottelujen alkaessa huhtikuussa oli 450. Irtisanotuille tarjotaan mahdollisuutta henkilökohtaiseen ohjaukseen, tukeen sekä koulutuksiin. Taloudellisia säästöjä tavoitellaan myös sulkemalla telakka lomautusten, lomien ja muiden vapaiden kautta joulua ympäröivänä aikana kolmeksi viikoksi. Sulkeminen vaikuttaa myös telakan verkostoyrityksiin. (HS 22.9.) Lisäksi Meyer Turku neuvottelee asiakkaidensa kanssa tilauskirjansa venyttämisestä vuodesta 2025 eteenpäin. (Meyer Turku 13.8.)

Heinäkuussa australialainen TT-Line Company Pty. Ltd ilmoitti vetäytyvänsä Rauma Marine Constructions Oy:n kanssa tehdystä kahden matkustaja-autolautan aiesopimuksesta koronaviruksen ja sen aiheuttaman taloudellisen epävarmuuden vuoksi (RMC 21.7.).

Kevään matkustusrajoitukset asettivat haasteita myös työvoiman liikkumiselle. Rajoitukset vaikeuttivat toimituksia ja niiden käyttöönottoa sekä ulkomaille että myös ulkomailta Suomeen. Liikkumisrajoitukset toivat myös huoltotöihin merkittäviä haasteita. Toimitusketjut ovat olleet koetuksella ja materiaalitoimituksissa on ollut viiveitä. Työvoiman ja materiaalien liikkuvuusongelmien vuoksi Suomen meriteollisuuden toiminta on jatkunut jonkun verran alentuneella volyymillä. Lisäksi Euroopan muiden telakoiden haasteet ja väliaikaiset toiminnan keskeytykset ovat heijastuneet myös suomalaisiin toimittajiin. Osan liiketoiminta on romahtanut, osaan taas vaikutukset ovat olleet vielä pieniä.

Bernard Meyerin mukaan vie kymmenen vuotta, ennen kuin uudisrakennusmarkkinat ovat samalla tasolla kuin viime vuosina ennen kriisiä. Meyer Werftin mukaan vie puoli vuotta tai jopa kolme vuosineljännestä, ennen kuin maailman 400 risteilyalusta ovat jälleen liikenteessä. Muissa laivatyypeissä uusin tilausten määrä on ollut matala viime vuosina, ja koronan aiheuttama epävarmuus on edelleen vähentänyt tilauksia. Tämä vaikuttaa globaalisti laitteita ja järjestelmiä toimittaviin yrityksiin.

(Lähde: Seatrade Cruise News 16.4.2020: Amid order shifts, cutbacks, cruise market will need a decade to recover: Bernard Meyer)

 

Lue lisää: