korona
Uutinen

Koronan vaikutukset meriteollisuuteen

To, 14.05.2020 - 11:31

Koronavirus vaikuttaa laaja-alaisesti maailmantalouteen. Virus on pysäyttänyt risteilyvarustamoiden liiketoiminnan täysin maailmanlaajuisesti. Risteilyjä on peruttu keväältä ja Yhdysvalloissa risteilykielto ulottuu jo heinäkuun puolivälin yli. Kiina on avautumassa pikku hiljaa ja tuotanto on normalisoitumassa.

Risteilyjen pysähtymisen, merikuljetusten vähentymisen sekä rajojen sulkeutumisen myötä tilanne on vaikuttanut myös meriteollisuuteen. Koronaviruksen ensimmäisiä suoria vaikutuksia ovat investointipäätösten siirtyminen ja uusien kauppojen vähentyminen tilanteen johdosta. Peruutuksia ei ole tähän mennessä tullut, mutta esim. Meyerin telakka Saksassa lykkää risteilijöiden luovutuksia eteenpäin, jotta varustamot eivät peruisi tilauksia. Samalla leikataan telakan kapasiteettia. Näiden seurauksena telakka luovuttaa vuodessa kahden risteilijän sijaan yhden risteilijän ja yhden pienemmän laivan. Henkilöstöltä vähenevät työt, ja alihankkijoiden käyttöä leikataan.

Myös Meyerin Turun telakalla joudutaan sopeutumaan muuttuneeseen tilanteeseen aloittamalla laajemmat yhteistoimintaneuvottelut (Meyer Turku 28.4.). Lisäksi yritys toteuttaa muita työaika- ja tehtäväjärjestelyjä, eri pituisia lomautuksia ja osa-aikaistamisia. Meyerin aikaisempi tilauskirja on ulottunut vuoteen 2025, mutta koronan vuoksi tilauskirjaa joudutaan venyttämään useammalle vuodelle. Tämänhetkisen arvion mukaan tulevaisuudessa Turun telakalta luovutetaan yksi suuri risteilylaiva vuodessa.

Matkustusrajoitukset ovat asettaneet haasteita myös työvoiman liikkumiselle. Rajoitukset ovat vaikeuttaneet toimituksia ja niiden käyttöönottoa sekä ulkomaille että myös ulkomailta Suomeen. Liikkumisrajoitukset ovat tuoneet myös huoltotöihin merkittäviä haasteita. Toimitusketjut ovat olleet koetuksella ja materiaalitoimituksissa on ollut viiveitä. Työvoiman ja materiaalien liikkuvuusongelmien vuoksi Suomen meriteollisuuden toiminta on jatkunut jonkun verran alentuneella volyymillä. Lisäksi Euroopan muiden telakoiden haasteet ja toiminnan keskeytykset ovat heijastuneet myös suomalaisiin toimittajiin. Osan liiketoiminta on romahtanut, osaan taas vaikutukset ovat olleet vielä pieniä.

Maanantaina 4.5. Suomen hallitus päätti rajoitusten asteittaisesta purkamisesta. Rajaliikenteen osalta rajoituksia puretaan 14.5. alkaen niin, että Schengenin sisärajat ylittävässä liikenteessä sallitaan työsuhteeseen ja toimeksiantoon perustuva työmatkaliikenne sekä muu välttämätön liikenne (VNK 4.5.). Käytännössä tämä tarkoittaa työmatkaliikenteen sallimista Suomen ja Viron välillä, sekä omaehtoista 14 vuorokauden karanteenia (YLE 4.5.). Myös lipunmyynti henkilölaivaliikenteeseen on jälleen käynnistynyt.

Myös Euroopan telakat ovat vähitellen avaamassa toimintaansa. Ranskalainen Chantiers de l’Atlantiquen telakka Saint-Nazairessa availi porttejaan jo maanantaina 27.4. Telakka arvioi tuotannon jatkuvan puolella teholla toukokuun puoliväliin saakka. Myös alihankkijat saavat jatkaa urakoitaan oman harkintansa mukaan. Italiassa Fincantieri on aloittanut asteittaisen toimintojen ylös ajon, joka tulee kestämään useita viikkoja. Tällä hetkellä näyttää siltä, että telakan tuotanto palautuu normaalitasolle korkeintaan toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa. Espanjassa Navantia on aloittamassa tuotantoaan eräillä telakoillaan. Saksassa toimiva MV Werften on avaamassa Wismarin, Rostockin ja Stralsundin telakoitaan toukokuun alussa. Meyer Werftin telakka Papenburgissa on toiminut, tosin alimiehityksellä, koko pandemian ensi vaiheen ajan. (Lähde: Navigator 4.5.2020).

Torstaina 16.4. Meyer Werft tiedotti, että uusia laivatilauksia voidaan odottaa aikaisintaan vuosina 2023 tai 2024. Bernard Meyerin mukaan vie kymmenen vuotta, ennen kuin uudisrakennusmarkkinat ovat samalla tasolla kuin viime vuosina ennen kriisiä. Meyer Werftin mukaan vie puoli vuotta tai jopa kolme vuosineljännestä, ennen kuin maailman 400 risteilyalusta ovat jälleen liikenteessä. Muissa laivatyypeissä uusin tilausten määrä on ollut matala viime vuosina, ja koronan aiheuttama epävarmuus on edelleen vähentänyt tilauksia. Tämä vaikuttaa globaalisti laitteita ja järjestelmiä toimittaviin yrityksiin.

(Lähde: Seatrade Cruise News 16.4.2020: Amid order shifts, cutbacks, cruise market will need a decade to recover: Bernard Meyer)

Hallitus päätti 13.5. uudesta kustannustuesta yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut merkittävästi koronaviruksen vuoksi. Samalla ELY-keskusten ja Business Finlandin myöntämät koronatukien haut tullaan sulkemaan, kun uutta kustannustukea koskeva hallituksen esitys annetaan. Aiheesta lisää täällä.

Rajan ylittämiseen helpotuksia: Muukin kuin välttämätön työmatkaliikenne sallitaan Schengenin sisärajojen yli 14. toukokuuta alkaen. Lue lisää aiheesta täällä.

Varsinais-Suomessa käynnistetään toimintaryhmä tukemaan yrityksiä koronavaikutusten jälkeiseen kasvuun (30.4.). Ryhmä ylläpitää tilannekuvaa ja luotaa tulevaisuutta yhdessä eri elinkeinotoimijoiden ja yritysten kanssa. Aiheesta lisää täällä.

Finnvera tiedotti 24.4. valmistelevansa 90 % takausten käyttöä niissä pk-yritysten tilanteissa, joissa yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää. Aiheesta lisää täällä.

Työ- ja elinkeinoministeriö on julkaissut 17. huhtikuuta tilannetietoa koronakriisin vaikutusten ymmärtämiseksi. Koronakriisin vaikutuksia yrityksiin ja työmarkkinoihin käsittelevä tietopaketti on ensimmäistä kertaa julkisesti saatavissa. Voit lukea aiheesta lisää täällä

Työ- ja elinkeinoministeriö on koonnut ohjeistuksen, miten eri kokoisten yritysten tulee toimia koronavirustilanteessa. Voit tutustua ohjeistukseen täällä.

Tilanne muuttuu jatkuvasti. Meriteollisuus ry seuraa tilannetta tällä päivittyvällä sivulla.

 

Lue myös: