wärtsilä
Uutinen

Uudet polttoaineet, digitaaliset ratkaisut ja yhteistyö vievät merenkulkua kohti vähäpäästöistä tulevaisuutta

Meriteollisuus ry:n sääntömääräinen kevätkokous ja -seminaari järjestettiin keskiviikkona 12. toukokuuta. Wärtsilä Oyj:n konsernijohtaja Håkan Agnevall piti tilaisuudessa keynote-puheenvuoron vähäpäästöisestä merenkulusta.

Agnevall painotti, että ilmastokysymys on aikamme tärkein kysymys. Merenkulku taas on pitkän aikavälin investointeja edellyttävä ala, mikä tuo oman erityislaatunsa alan ilmastotyöhön. 

Vauhti kuitenkin kiihtyy koko ajan ja uusia teknologioita tulee saataville. Yksinkertaista ratkaisua vähäpäästöiseen meriliikenteeseen ei ole tarjolla, vaan asioista tulee kaikkiaan monimutkaisempia. Esimerkiksi lainsäädännön saralla tapahtuu paljon, mikä edellyttää investointeja.

Markkinoilla on siis paljon riskejä, mutta myös mahdollisuuksia. Yritykset tulevat esimerkiksi katsomaan hankintapuoltaan vähentääkseen logistiikkansa hiilijalanjälkeä. Lisäksi 30 000 alusta pitää sertifioida uudelleen vuoden 2023 loppuun mennessä ympäristösääntelyn (EEXI) kiristyessä. 

– Olen vakuuttunut siitä, että yhä suurempi osa loppuasiakkaista on valmis tekemään valintoja ympäristönäkökulmasta. Tämä koskee myös kuljetuksia, Agnevall totesi.

Jotta uusista vaatimuksista selvitään ja voidaan hyödyntää teknologian tarjoamat mahdollisuudet, pitää jokaista tapausta katsoa erikseen ja miettiä myös, missä päin maailmaa toimitaan. Alueelliset sääntelyt ja kannustimet ovat tulossa. Uusissa aluksissa korostuu joustavuus polttoaineiden suhteen. Myös vanhoja aluksia uudistetaan siten, että ne kykenevät käyttämään useampaa polttoainetta. 

Vihreä siirtymä on suuri mahdollisuus suomalaiselle osaamiselle globaalisti.

– Dieselin määrä vähenee samalla kun vähähiilisten polttoaineiden osuus kasvaa. Varsinaiset vihreät polttoaineet valtaavat markkinat vuodesta 2030 eteenpäin, Agnevall ennusti.

Wärtsilän pitää Agnevallin mukaan kyetä tarjoamaan paljon eri teknologioita, mutta myös kumppanuuksia tarvitaan. 

– Vihreä siirtymä on suuri mahdollisuus suomalaiselle osaamiselle globaalisti, hän painotti.

Vaikka infrastruktuuri ja vihreiden polttoaineiden jakelu eivät välttämättä ole vielä valmiita, Wärtsilän monipolttoaineteknologiat tarjoavat jo nyt mahdollisuuksia alusten päivityksiin. Wärtsilä esimerkiksi esittelee ammoniakilla käyvän moottorin jo tänä vuonna.

Vähähiilisyyden rinnalla etenee myös digitalisaatio: aluksen toiminnan ja suorituskyvyn etämonitorointi, polttoaineen käytön tehostaminen, autonominen meriliikenne, älykäs navigointi ja reitinsuunnittelu, big data ja tekoäly tarjoavat niin ikään keinoja vähentää päästöjä. Suomessa on Agnevallin mukaan kiinnostavaa osaamista tällä sektorilla. 

Asiakkaan päästöjen vähentämiseen tarvitaan selkeä strategia ja uutta maailmanluokan vähähiiliteknologiaa. Agnevall kuitenkin korosti, että menestyksen eteen tarvitaan ennen kaikkea sitoutuneita, yhteisten tavoitteiden eteen työskenteleviä ihmisiä yrityksissä läpi arvoketjun.

 

Teksti: Antton Lounasheimo

Kuva: Wärtsilä

Voit lukea uutisen seminaarista tästä linkistä, sekä tutustua Håkan Agnevallin esitykseen tästä linkistä